PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

V Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza

2013-04-22
W najbliższy weekend (26-28 kwietnia) odbędzie się w Katowicach jeden z najważniejszych polskich festiwali poświęcony muzyce najnowszej – Festiwal Prawykonań organizowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Podczas tegorocznej edycji festiwalu zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców. Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Warszawska Grupa Cellonet, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Urszula Kryger, Piotr Pławner, Agata Zubel. Koncerty odbywać się będą w sali im. Grzegorz Fitelberga w Centrum Kultury Katowice oraz w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.

Festiwal Prawykonań Polska Muzyka odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelna NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2005 roku.  Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Knittla, Włodzimierza Kotońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Marty Ptaszyńskiej, Wojciecha Widłaka, Agaty Zubel.

Szczegóły na stronie internetowej Festiwalu: www.festiwalprawykonan.pl.

PROGRAM:
26 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 17.00

Piotr Pławner (skrzypce)
Wojciech Morcinczyk (perkusja)
Michał Żymełka (perkusja)
Michał Mazurkiewicz (puzon)
Warszawska Grupa Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera w składzie: Mikołaj Pałosz, Michał Borzykowski, Dominik Płociński, Kornelia Jamborowicz, Filip Syska, Dariusz Dudziński, Marta Kordykiewicz, Robert Dacko

Aleksander Nowak – Z górnego piętra  na skrzypce i perkusję*
Włodzimierz Kotoński - Arietta e i fiori na puzon solo i dźwięki syntetyczne*
Sławomir Wojciechowski – Fingertrips na 8 preparowanych wiolonczel*
Paweł Hendrich – Ertytre na wiolonczelę solo*
Ryszard Osada – Double Reflection na oktet wiolonczelowy*


26 kwietnia 2013
* Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 19.30
                       
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: Michał Klauza
soliści: Janusz Wawrowski (skrzypce), Magdalena Bojanowicz (wiolonczela), Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce), Stanisław Kierner (baryton)

Tomasz Opałka – L.A. Concerto na skrzypce i orkiestrę symfoniczną*
Dariusz Przybylski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną*
Rafał Janiak – I Koncert skrzypcowy *
Piotr Moss – Wiersze Kawafisa na baryton i orkiestrę*


27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 12.00

Kwartet Śląski w składzie: Szymon Krzeszowiec (I skrzypce), Arkadiusz Kubica (II skrzypce), Łukasz Syrnicki (altówka), Piotr Janosik (wiolonczela), Piotr Sałajczyk (fortepian)

Justyna Kowalska-Lasoń –  III Kwartet smyczkowy Znajduję swą pieśń*
Dobromiła Jaskot –  Elferiae na kwartet smyczkowy*
Aleksandra Gryka –  10, 12, 13, –31.  na kwartet smyczkowy *
Hanna Kulenty – V Kwartet smyczkowy**
Krzysztof Meyer –  Kwartet fortepianowy op. 112 (nowa wersja)*    

27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 17.00

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
partie solowe: Agnieszka Bochenek-Osiecka (sopran), Aleksandra Poniszowska (alt), Łukasz Nowak (tenor), Volodymyr Andrushchak (bas),Wojciech Myrczek (baryton)
Orkiestra Muzyki Nowej
dyrygent: Anna Szostak
solista: Aleksander Tesarczyk (klarnet)

Marcin Rupociński – Non possumus na chór, zespół kameralny oraz media elektroniczne*
Adrian Robak – Koncert wokalny Camerata do słów wierszy Emily Dickinson*
Benedykt Konowalski – Nowa pieśń chwały na klarnet solo i chór mieszany a cappella*
Marcin Bortnowski – Miserere na chór kameralny i zespół perkusyjny *
Ryszard Gabryś – Voyelles de Arthur Rimbaud na mieszany chór solistów*

27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 19.30
                      
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: José Maria Florêncio
soliści: Gracjan Szymczak (fortepian), Paweł Gusnar (saksofon), Jolanta Kukuła-Kopczyńska (altówka)
Krzysztof Knittel (realizacja dźwięku)
Wojciech Trębicki (programowanie dźwięku)

Stanisław Krupowicz – Koncert fortepianowy*
Krzysztof Knittel - Partita na saksofon altowy i sopranowy, orkiestrę symfoniczną i media elektroniczne*
Bronisław Kazimierz Przybylski – Lofoten - Concert Symphony for Viola and Orchestra *
Mikołaj Górecki – II Symfonia*
 
28 kwietnia 2013
* Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz.12.00
                      
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: Szymon Bywalec
soliści: Marta Klimasara (perkusja), Tomasz Strahl (wiolonczela)
    
Marta Ptaszyńska – Of Time & Space. Koncert na perkusję, elektronikę i orkiestrę*
Maciej Małecki – Concertino na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną*
Wojciech Widłak – Festivalente na orkiestrę symfoniczną *


28 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 18.00
                      
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
dyrygent: Marek Moś
soliści: Karol Kozłowski (tenor), Agata Zubel (sopran), Piotr Sałajczyk (fortepian), Urszula Kryger (mezzosopran)
Pulsaciones w składzie: Mikołaj Majkusiak (akordeon), Andrzej Heimowski (gitara)

Zygmunt Krauze – Canzona na zespół instrumentalny**
Andrzej Kwieciński – Canzon de' baci na tenor i orkiestrę *
Agata Zubel - Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji Tadeusza Dąbrowskiego*
Michał Dobrzyński – Trzy pieśni do słów Rilkego*
Mikołaj Majkusiak – Pulsaciones na akordeon, gitarę klasyczną i orkiestrę smyczkową*

* - prawykonanie
** - prawykonanie w Polsce

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.