Aktualności
Witold Lutosławski na Dzień Dziecka
2013-05-21
2 czerwca Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza najmłodszych wraz z rodzicami na koncert zatytułowany "Lutosławski nie tylko dla dzieci". Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 12.00 w Parku im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów – Witolda Lutosławskiego (1913-1994), którego setną rocznicę urodzin świętujemy w tym roku. Podczas koncertu zabrzmią dzieła inspirowane muzyką ludową, a także piosenki dziecinne do słów Juliana Tuwima. Orkiestrą dyrygować będzie Michał Klauza, a solistami będą śpiewaczka i kompozytorka – Agata Zubel oraz klarnecista Arkadiusz Adamski. Całość poprowadzi dziennikarka radiowej Trójki Katarzyna Stoparczyk.Przed koncertem – o godzinie 11.00 – odbędą się warsztaty muzyczne MALI MUZYCY, podczas których dzieci z pomocą rodziców wykonają proste instrumenty. Następnie pod okiem prowadzących warsztaty przygotują jeden z utworów cyklu "Piosenki dziecinne" do słów Juliana Tuwima: „Idzie Grześ przez wieś”. Dzieci nauczą się słów, melodii i na finał koncertu zaprezentują go z wspólnie z NOSPR. Mamy nadzieję, że warsztaty dadzą dzieciom satysfakcję z wykonania i ozdobienia własnego instrumentu, radość muzykowania w grupie oraz z wystąpienia przed publicznością u boku prawdziwej orkiestry. Warsztaty poprowadzi Anna Lis, która od kilku lat na co dzień zajmuje się edukacją muzyczną dzieci w różnym wieku.
Do dobrej zabawy wystarczą jedynie: małe plastikowe butelki z nakrętkami, puszki aluminiowe po napoju lub puszki metalowe z wieczkiem (np. po herbacie, kawie), dwa identyczne kubki po jogurcie lub inne przedmioty, które wydają z siebie interesujące dźwięki. Uprzejmie prosimy o przyniesienie jednej z wymienionych rzeczy do wyboru.
W razie niepogody koncert i warsztaty odbędą się w Centrum Kultury Katowice. Udział w warsztatach i koncercie jest bezpłatny.
Szczegółowy program koncertu:
Witold Lutosławski
5 melodii ludowych na orkiestrę smyczkową
Spóźniony słowik i O Panu Tralalińskim na głos i orkiestrę kameralną
Preludia taneczne na klarnet i zespół instrumentalny
Sześć piosenek dziecinnych do słów J. Tuwima (Taniec, Rok i bieda, Kotek, Idzie Grześ, Rzeczka, Ptasie plotki)
Tryptyk śląski
Mała suita
(informacja ze strony NOSPR: http://www.nospr.org.pl/6271.xml)
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.