Aktualności
Mikołaj Kopernik i PWM
2013-06-11
W tym roku przypadają trzy rocznice związane z życiem i działalnością naukową Mikołaja Kopernika: 540. rocznica urodzin, 470. rocznica śmierci oraz 470. rocznica pierwszego wydania "De revolutionibus orbium coelestium". W związku z tym chcielibyśmy przypomnieć utwory poświęcone wielkiemu astronomowi, wydane w naszej oficynie. Henryk Mikołaj Górecki – II Symfonia ''Kopernikowska'' op. 31 na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestręDzieło jest kontynuacją tradycji wokalno-instrumentalnego cyklu symfonicznego, zapoczątkowanego przez Beethovena. To kolejna monumentalna, nieziemska bo kontemplująca wszechświat, kompozycja, napisana z okazji 500. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Tym razem jednak kompozytor całe dzieło zamknął w ramach dwóch części i nie było to wynikiem braku inwencji twórczej Góreckiego, a zamierzonym zabiegiem o symbolicznym znaczeniu. Pierwsza części to muzyczny obraz mechanizmu świata, podczas gdy druga to jego kontemplacja. Podstawowym celem kompozytora było przedstawienie za pomocą środków muzycznego wyrazu (obsada, techniki kompozytorskie, teksty), odkrycia polskiego astronoma, że Ziemia obraca się wokół Słońca.
________________________________________
Jan Fotek – Cantatina Copernicana na chór mieszany i zespół instrumentalny
________________________________________
Andrzej Koszewski – Nicolao Copernico dedicatum na trzy chóry mieszane
Kantata przeznaczona na trzy chóry mieszane, które należy ustawić przestrzennie. Takie rozstawienie śpiewaków umożliwia właściwą realizację stereofonicznych założeń utworu. Trzy elementy kopernikowskiego nieba: słońce, sfera gwiazd i sześć planet (znanych Kopernikowi) uzasadniają podział zespołu wokalnego na trzy grupy - chór większy, chór mniejszy i sekcję sześciu solistów. Z takim podziałem wykonawców wiąże się przestrzenna koncepcja partytury. Układ i ruch dźwiękowy, wypełniający przestrzeń brzmieniową symbolizuje układ i ruch planet na orbitach dookoła słońca (rdzeń kosmologicznego systemu Kopernika!). Jawią się też kontrasty nieba i ziemi: nieskończoność - skończoność, bryła - punkt, dzień - noc. Kantata składa się z trzech części. Pierwsza - wyraża zachwyt autora De revolutionibus nad wspaniałością wszechświata. Druga - obrazuje podstawowe tezy Kopernikowskiej teorii heliocentrycznej. Trzecia - umacnia rolę słońca, po czym nawiązuje do wstępnej inwokacji.
________________________________________
Tadeusz Kassern – Cztery motety Kopernikowskie op. 19 na chór mieszany
________________________________________
Perkowski Piotr - Szkice toruńskie: Pomnik Kopernika, Kościół Najświętszej Marii Panny
________________________________________
Bronisław Kazimierz Przybylski - In honorem Nicolai Copernici na orkiestrę symfoniczną
Za utwór ten kompozytor otrzymał III nagrodę na Konkursie im. Grzegorza Fitelberga w 1972 roku. Powstał jako hołd dla wielkiego astronoma w 500. rocznicę jego urodzin. „Utwór składa się z czterech sugestywnych obrazów ukazujących ptolemejski układ wszechświata i nawiązujących do bogatej tradycji muzycznego odwzorowania idei sfer.” (Ewa Kowalska- Zając)
________________________________________
Bolesław Szabelski – Mikołaj Kopernik poemat symfoniczny na sopran, 2 chóry mieszane i orkiestrę
Najczęściej czytane:
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.