Aktualności
51. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2013-09-09
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upłynie pod znakiem muzyki poważnej oraz jazzu. Usłyszymy m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Festiwal zainauguruje 13 września wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. To monumentalne dzieło wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, którą poprowadzi maestro Antoni Wit, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie (przygotowanie chóru – Henryk Wojnarowski), Warszawski Chór Chłopięcy (przygotowanie chóru – Krzysztof Kusiel-Moroz), jako soliści wystąpią: Christiane Libor (sopran), Jarosław Bręk (bas-baryton), Stephan Klemm (baryton), Daniel Olbrychski (recytacja).14 i 15 września Adam Makowicz zaprezentuje w ramach recitalu fortepianowego utwory Gershwina, Armstronga, Lutosławskiego i Pendereckiego.
18 września zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, fortepian, Bartłomiej Wąsik, fortepian, Magdalena Kordylasińska, perkusja, Miłosz Pękala, perkusja) zagrają m.in. Trzy obrazy z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego oraz Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego w opracowaniu Marty Ptaszyńskiej.
Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego zabrzmi na koncercie 20 września. Wykonają go Paweł Kowalski (fortepian) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.
25 września Polska Filharmonia Kameralna Sopot po dyrekcją Wojciecha Rajskiego, Wojciech Staroniewicz (saksofon) oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie Andrzej Jagodziński (fortepian), Czesław "Mały" Bartkowski (perkusja), Adam Cegielski (kontrabas) wykonają Koncert fortepianowy Henryka Mikołaja Góreckiego, Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz Sinfoniettę per archi nr 1 Krzysztofa Pendereckiego.
Muzyka Witolda Lutosławskiego (Mała suita, Łańcuch II) zabrzmi na koncercie 27 września. Utwory wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Takao Ukigayi oraz Krzysztof Jakowicz (skrzypce).
José Maria Florêncio poprowadzi Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, która wykona Koncert na flet, harfę, smyczki i perkusję Witolda Lutosławskiego oraz Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. W partiach solowych usłyszymy: Jadwigę Kotnowską (flet), Annę Sikorzak-Olek (harfa), Vitolda Reka (kontrabas), Piotra Biskupskiego (perkusja). Koncert odbędzie się 2 października.
4 października, na zakończenie festiwalu, zabrzmi Requiem Verdiego.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.