Aktualności
51. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2013-09-09
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upłynie pod znakiem muzyki poważnej oraz jazzu. Usłyszymy m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Festiwal zainauguruje 13 września wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. To monumentalne dzieło wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, którą poprowadzi maestro Antoni Wit, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie (przygotowanie chóru – Henryk Wojnarowski), Warszawski Chór Chłopięcy (przygotowanie chóru – Krzysztof Kusiel-Moroz), jako soliści wystąpią: Christiane Libor (sopran), Jarosław Bręk (bas-baryton), Stephan Klemm (baryton), Daniel Olbrychski (recytacja).14 i 15 września Adam Makowicz zaprezentuje w ramach recitalu fortepianowego utwory Gershwina, Armstronga, Lutosławskiego i Pendereckiego.
18 września zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, fortepian, Bartłomiej Wąsik, fortepian, Magdalena Kordylasińska, perkusja, Miłosz Pękala, perkusja) zagrają m.in. Trzy obrazy z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego oraz Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego w opracowaniu Marty Ptaszyńskiej.
Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego zabrzmi na koncercie 20 września. Wykonają go Paweł Kowalski (fortepian) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.
25 września Polska Filharmonia Kameralna Sopot po dyrekcją Wojciecha Rajskiego, Wojciech Staroniewicz (saksofon) oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie Andrzej Jagodziński (fortepian), Czesław "Mały" Bartkowski (perkusja), Adam Cegielski (kontrabas) wykonają Koncert fortepianowy Henryka Mikołaja Góreckiego, Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz Sinfoniettę per archi nr 1 Krzysztofa Pendereckiego.
Muzyka Witolda Lutosławskiego (Mała suita, Łańcuch II) zabrzmi na koncercie 27 września. Utwory wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Takao Ukigayi oraz Krzysztof Jakowicz (skrzypce).
José Maria Florêncio poprowadzi Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, która wykona Koncert na flet, harfę, smyczki i perkusję Witolda Lutosławskiego oraz Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. W partiach solowych usłyszymy: Jadwigę Kotnowską (flet), Annę Sikorzak-Olek (harfa), Vitolda Reka (kontrabas), Piotra Biskupskiego (perkusja). Koncert odbędzie się 2 października.
4 października, na zakończenie festiwalu, zabrzmi Requiem Verdiego.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.