Aktualności
75. urodziny Zygmunta Krauzego
2013-09-19
Zygmunt Krauze - niezwykle interesująca postać współczesnej światowej sceny muzycznej, kompozytor i pianista, będący niezmiennie symbolem nowatorstwa i eksperymentu, śmiałych propozycji, zaskakujących rozwiązań, ujętych w oryginalne artystyczne ramy – kończy dziś 75 lat!Zygmunt Krauze urodził się w Warszawie 19 września 1938. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie fortepianu Marii Wiłkomirskiej (dyplom 1962) i w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego (dyplom 1964), następnie w Paryżu u Nadii Boulanger (1966-67), jako stypendysta rządu francuskiego. W 1957 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Współczesnej Muzyki Fortepianowej w Łodzi, a w 1966 - I nagrodę na konkursie pianistycznym Fundacji Gaudeamus w Utrechcie. Od 1963 koncertuje, przeważnie z repertuarem współczesnym (w tym kompozycje własne), w Europie i USA. W 1967 założył zespół „Warsztat Muzyczny”, specjalizujący się w wykonawstwie najnowszej muzyki, dla którego ok. 100 kompozytorów napisało swe utwory.
W 1974-75 przebywał w Berlinie jako artist in residence na zaproszenie DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst). W 1982 na zaproszenie P. Bouleze'a został doradcą muzycznym IRCAM w Paryżu. W 1983-84 realizował cotygodniowe audycje z muzyką awangardową w Radio France Musique.
Jest współtwórcą serii filmów edukacyjnych Powstaje muzyka (1986), za które otrzymał w 1987 nagrodę Prezesa RiTV, a także serii 20 filmów muzycznych Cisza i dźwięk (1988-89). W 1968 zainicjował pokazy kompozycji przestrzenno-muzycznych w Warszawie, kontynuowane w latach następnych m.in. w Metzu i Strasburgu.
Od 1965 prowadzi seminaria oraz kursy mistrzowskie kompozycji i wykonawstwa muzyki współczesnej w kraju, a także za granicą, w prestiżowych ośrodkach nowej muzyki w Europie (m.in. Darmstadt, Bazylea, Sztokholm), w Ameryce (Indiana University w Bloomington, Yale University w New Haven), w Japonii (Tokio, Osaka, Kobe) oraz w Jerozolimie (Rubin Academy of Music). Od 1996 jest profesorem korespondentem Keyimiung University, Taegu w Korei. Pełnił wiele funkcji publicznych, m.in. przyczynił się do reaktywowania w 1980 Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i pięciokrotnie był jej prezesem.
W 1987 został wybrany (na kongresie we Frankfurcie) prezydentem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów kompozytorskich (Gaudeamus, 1992 - przewodniczący, Światowe Dni Muzyki: Oslo, Ateny, Warszawa) oraz wykonawczych.
W uznaniu zasług odznaczony został w 1975 Srebrnym Krzyżem Zasługi PRL, w 1984 we Francji tytułem Chevalier dans l'ordre des Arts et des Lettres, w 1988 doroczną nagrodą ZKP, w 1989 nagrodą Ministerstwa Kultury i Sztuki, w 2005 Doroczną Nagrodą Ministra Kultury. W 2012 roku został uhonorowany nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.