PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego w Bielsku-Białej

2013-10-16
Przez trzy festiwalowe dni (18-20 X) artyści i melomani wspólnie świętować będą trzy rocznice – setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, jubileusz 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego oraz 80. rocznicę urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego – patrona festiwalu. Pierwszego dnia festiwalu (18 października) odbędzie się koncert dla dzieci i młodzieży szkolnej. Bielska Orkiestra Festiwalowa pod dyr. Andrzeja Kucybały oraz Dziecięcy Chór Mieszany Państwowej Szkoły Muzycznej w Bielsku Białej wykonają m.in. „Tańce symfoniczne” H.M. Góreckiego oraz „Pieśni” na chór dziecięcy i orkiestrę W. Lutosławskiego.

Tego samego dnia na koncercie inauguracyjnym Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyr. Mirosława Jacka Błaszczyka wraz z Carol Wincenc (flet), Iwoną Hossą (sopran), Adamem Kruszewskim (baryton) wykonają „Szeroką wodę” op. 39 na chór mieszany a cappella, „Concerto-cantatę” op. 65 na flet solo i orkiestrę oraz Symfonię nr 2 „Kopernikowską” op. 31 na sopran i baryton solo, chór mieszany i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego.

W trakcie koncertu prowadzona będzie sprzedaż książki Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej "Górecki. Portret w pamięci".

19 października Śląska Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, Chór Kameralny oraz Marcin Zduniak (wiolonczela) wykonają utwory Witolda Lutosławskiego: „Muzyka żałobna” na orkiestrę smyczkową, „Koncert wiolonczelowy”, „Trois poemes d’Henri Michaux” na chór i orkiestrę, „Symfonia” nr 4.

Koncert finałowy, będący celebracją jubileuszu 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego, odbędzie się 20 października. Zabrzmią na nim utwory Jubilata – „Missa brevis”, „Agnus Dei” na smyczki, fragment „Polskiego Requiem” - „Chaconne in memoria Jan Paweł II”, oraz „Te Deum”, które wykonają Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz soliści (Iwona Hossa, Agnieszka Rehlis, Thomas Bauer, Rafał Bartmiński). Dyrygować będzie sam Krzysztof Penderecki.

Szczegółowy program festiwalu na stronie www.fkpbb.pl

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.