Aktualności
Koncerty Lutosławski dzieciom w Filharmonii Krakowskiej
2013-12-11
W najbliższą sobotę w Filharmonii Krakowskiej odbędą się dwa koncerty zatytułowane Lutosławski dzieciom – zbieżność z nazwą naszej serii wydawniczej jest nieprzypadkowa. Pierwszy koncert rozpocznie się o godz. 11:00, drugi – o 16:00. Podczas koncertów prowadzona będzie sprzedaż 13 zeszytów z muzyką dziecięcą Witolda Lutosławskiego (szczegóły dotyczące serii tutaj).Koncert o godz. 11:00
W programie:
Srebrna szybka i inne piosenki dla dzieci na głos i fortepian (1952-1953) – wybór
Wariacje na temat Paganiniego (1941)
Utwory rozrywkowe pisane pod pseudonimem Derwid - wybór
Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran, mezzosopran, flet, obój, dwa klarnety i fagot (1950-1951)
Piosenki dziecinne na głos i fortepian / zespół instrumentalny (1953)
Wykonawcy:
Chór dziecięcy "Złota Nutka" Z.P.S.M. im. M. Karłowicza w Krakowie
Duet fortepianowy Z.P.S.M. im. M. Karłowicza w Krakowie
Chór I st. Z.P.S.M. im. M. Karłowicza w Krakowie
Studio Baletowe Opery Krakowskiej
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Chór Szkoły Muzycznej I st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie
Mateusz Bień – wizualizacje
Koncert o godz. 16:00
W programie:
5 melodii ludowych na orkiestrę smyczkową (1945)
Wiosna. Cztery pieśni dziecięce na głos i orkiestrę kameralną (1951)
Nocny Marek i inne piosenki dziecięce na głos i fortepian (1958)
12 melodii ludowych na fortepian – wybór
Abecadło i inne piosenki dziecinne na głos i fortepian (1959)
Bajka iskierki i inne piosenki dla dzieci na głos i fortepian (1958)
Wykonawcy:
Orkiestra Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. I.J.Paderewskiego w Krakowie
Chór Szkoły Muzycznej I st. w Wieliczce
Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. L. Różyckiego w Myślenicach
Chór Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. I.J.Paderewskiego w Krakowie
Orkiestra Fresco Sonare
Chór Szkoły Muzycznej I st. nr 1 im. S. Wiechowicza w Krakowie
Mateusz Bień – wizualizacje
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!