Aktualności
Zakończenie Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej
2014-01-23
25 stycznia 2013 roku koncertem z gościnnym udziałem Anne-Sophie Mutter Filharmonia Narodowa zainaugurowała obchody setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Rok później – 25 stycznia 2014, czyli w 101. rocznicę urodzin kompozytora – odbędzie się koncert zamykający obchody jubileuszu w Filharmonii. Finałowe koncerty (24 i 25 stycznia) poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii, maestro Jacek Kaspszyk. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Wariacje na temat Haydna i III Symfonię F-dur Johannesa Brahmsa oraz Koncert na trąbkę i orkiestrę Josepha Haydna.Solistą wieczoru będzie wybitny węgierski trębacz Gábor Boldoczki, który dzięki swojej niezwykłej wirtuozerii jest uznawany za jednego z najlepszych solistów swojej generacji, a niemiecki dziennik Süddeutsche Zeitung nazwał go następcą króla trąbki Maurice’a André.
Rok Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej rozpoczął się w dniu 100. rocznicy urodzin kompozytora – 25 stycznia 2013 uroczystym koncertem z udziałem światowej sławy skrzypaczki Anne-Sophie Mutter. W ciągu całego roku Filharmonia poświęciła Witoldowi Lutosławskiemu – jego muzyce i jego muzycznym fascynacjom – niemal 30 koncertów, przedstawiając około 40 dzieł Lutosławskiego (całą jego twórczość symfoniczną i znaczącą część kameralnej). Obok Anne-Sophie Mutter na koncertach tych wystąpili tak znakomici artyści jak m.in. Gidon Kremer, Krzysztof Penderecki, Ian Bostrigde, Tugan Sokhiev, Vladimir Ashkenazy, Katia i Marielle Labèque, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit.
W marcu 2013 w Filharmonii Narodowej gościła jedna najlepszych orkiestr świata – Philharmonia Orchestra z Londynu, prowadzoną przez Esa-Pekkę Salonena, a repertuar jej koncertu prawie w całości wypełniły dzieła Lutosławskiego. We wrześniu zaś – w ramach Warszawskiej Jesieni wraz z Jackiem Kaspszykiem wystąpił Krystian Zimerman.
Informacja za: filharmonia.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.