Aktualności
Wydawnictwo "Lutosławski / świat" na zwieńczenie Roku Lutosławskiego
2014-01-27
Nakładem Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) ukazało się sześciopłytowe wydawnictwo „Lutosławski / świat” z niepublikowanymi dotąd nagraniami, prezentujące dorobek kompozytora w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, przygotowane specjalnie na zakończenie obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. Wyjątkowy, sześciopłytowy box (5 CD + 1 DVD) „Lutosławski / świat” ukazuje dorobek artystyczny kompozytora w nowy inspirujący sposób, w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, oraz prezentuje także mniej znaną twórczość artysty. Przywołanie nielicznych dzieł socrealistycznych, muzyki do filmów czy popularnych piosenek może skłonić do refleksji o niełatwych wyborach, przed którymi stawał wybitny twórca w trudnych czasach wojny czy panowania innego systemu politycznego.Historia, nowoczesność, znaczenia, codzienność, symfonika, film to hasła tematyczne, wokół których na każdej z sześciu płyt prezentowane są poszczególne utwory - bardziej i mniej znane karty twórczości Lutosławskiego. Wyborowi utworów towarzyszą teksty polskich muzykologów młodego pokolenia: Daniela Cichego, Jana Topolskiego, Sławomira Wieczorka, Grzegorza Piotrowskiego, pomocne w zrozumieniu dorobku artystycznego kompozytora z perspektywy współczesnego słuchacza. Materiały audialne zostały zarejestrowane w latach 1951-2013 i pochodzą z archiwum Polskiego Radia, zaś materiały wideo z archiwum Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Zdecydowana większość nagrań ukazuje się na CD po raz pierwszy, a dobrane zostały tak, by uzupełniać dostępną na rynku ofertę płytową.
Cykl płyt „Lutosławski / świat” przygotowany pod redakcją Adama Suprynowicza stanowi wybór problemów naświetlających znaczenie dzieła kompozytora m.in. usytuowanie postawy twórczej Lutosławskiego na tle ruchów awangardowych drugiej połowy dwudziestego wieku czy istota osiągnięć w dziedzinie własnej, oryginalnej koncepcji formy muzycznej.
W tym, szeroko prezentującym twórczość artysty, wydawnictwie znajdują się m.in. wersje autorskie o ogromnej wartości historycznej przygotowywane pod batutą samego kompozytora np. III Symfonia z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej; radiowe nagranie Koncertu na orkiestrę z 1956 roku w porywającym wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jana Krenza; a także gorące, emocjonalne interpretacje najzdolniejszych młodych artystów takich jak: Bartosz Koziak, Apollon Musagète Quartett, Jakub Jakowicz, Tomasz Daroch, Agata Zubel. Nie zabraknie również piosenek Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Ireny Santor, Violetty Villas czy Kaliny Jędrusik, piosenek dla dzieci w interpretacji Jana Kobuszewskiego, zapomnianych kompozycji socrealistycznych oraz filmów z lat 40. z muzyką kompozytora.
Wydawnictwo dostępne będzie w sprzedaży przedpremierowo od 24 stycznia br. w sklepie internetowym NInA na www.nina.gov.pl, a od marca w wybranych salonach muzycznych.
Projekt graficzny: Justyna Kosińska ze studia Temperówka.
Niemal wszystkich utworów Witolda Lutosławskiego można bezpłatnie, w całości słuchać na www.trzejkompozytorzy.pl, dzięki specjalnej kolecji udostępnionej przez NInA.
(materiały prasowe)
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.