Aktualności
Daniel Cichy w radiowej Dwójce
2014-01-29
Dziś w Poranku Dwójki o 8:35 gościem Piotra Matwiejczuka był dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Podczas rozmowy podsumowany został rok 2013 w naszym wydawnictwie, a słuchacze mogli się dowiedzieć, jakie są plany PWM na 2014.http://www.polskieradio.pl/8/404/Artykul/1036290,Daniel-Cichy-szef-PWM-teraz-widze-wiecej
Redaktor naczelny PWM mówił o wielu zadaniach, jakie udało się zrealizować Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu.
Na szczególną uwagę zasługuje duża ilość zamówień materiałów wypożyczeniowych utworów Witolda Lutosławskiego (ponad 700 w ciągu 2013 roku, co jest liczbą imponującą z uwagi na ograniczenia terytorialne - PWM wypożycza nuty utworów Lutosławskiego jedynie w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w części Azji) oraz liczne przedsięwzięcia wydawnicze, podjęte dla uczczenia 100. rocznicy urodzin kompozytora ( w tym 19 zeszytów z niewydanymi nigdy wcześniej utworami, 13 zeszytów utworów dziecięcych, 2 zeszyty z piosenkami Derwida, wydanie specjalne "Encyklopedii muzycznej" poświęcone Lutosławskiemu oraz mająca z kilka dni premierę książka "Lutosławski. Skrywany wulkan").
Ponadto w 2013 roku świętowaliśmy jubileusze Elżbiety Sikory, Marty Ptaszyńskiej i Zygmunta Krauzego, cieszyliśmy się z sukcesu utworu "Not I" Agaty Zubel na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów, zaprosiliśmy do współpracy Sławomira Kupczaka i Michała Dobrzyńskiego. W 2013 roku prawykonanych zostało wiele wydanych przez PWM utworów: "Pięć miniatur" oraz "Twilling. Sonosphere I" Elżbiety Sikory, "Koncert na flet i orkiestrę" Pawła Mykietyna, "In" Agaty Zubel, "Offenbarungen und Eingebungen" Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, "Jasności promieniste" Mikołaja Góreckiego, "Ukiyo-e" Marcela Chyrzyńskiego, "Semi-overture" Adama Porębskiego, "Aby jednak pieśni nie zagasły, wynieś je ponad światy" Justyny Kowalskiej-Lasoń, "RiFFFonia" Pawła Pietruszewskiego.
Ważnym wydarzeniem dla PWM było wydanie i prawykonanie "Z pieśni kościelnych" Henryka Mikołaja Góreckiego.
Zachęcamy do wysłuchania całej audycji.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.