PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika na festiwalu Łańcuch

2014-02-06
XI Festiwal „Łańcuch” kończy rok stulecia urodzin Witolda Lutosławskiego, zwieńczonego symbolicznie dwudziestą rocznicą śmierci kompozytora, która przypada jutro, 7 lutego. Wyróżnionym wątkiem programu festiwalu jest również twórczość Andrzeja Panufnika, którego setna rocznica urodzin przypada za kilka miesięcy i który współpracował oraz pozostawał w bliskich relacjach z Lutosławskim w młodzieńczym „okresie burzy i naporu”, najsilniej w latach niemieckiej okupacji.

Na piątkowym koncercie 7 lutego zabrzmią utwory, które powstały po śmierci Witolda Lutosławskiego – „in memoriam”. W programie znalazły się:
• Toru Takemitsu [1930–1996] – Paths na trąbkę solo (1994)
• François-Bernard Mâche [ur. 1935] – Planh na orkiestrę smyczkową (1994)
• Per Nørgård [ur. 1932] – V Sonata na wiolonczelę (2013)
• Osvaldas Balakauskas [ur. 1937] – Meridionale – hommage à Witold Lutosławski na orkiestrę kameralną (1994)
• Kaija Saariaho [ur. 1952] – Nocturne (pamięci Witolda Lutosławskiego) (1994)
• Arne Nordheim [1931–2010] – Adieu na orkiestrę smyczkową i instrumenty z brzmieniem dzwonu (1994)
• Witold Lutosławski – Partita na skrzypce i fortepian (1984)
• György Kurtág – Un brin de bruyère à Witold (Gałązka wrzosu dla Witolda) na cymbały

Utwory wykonają: Jakub Waszczeniuk – trąbka • Jakob Kullberg – wiolonczela • Ania Broda – cymbały • Aleksandra Kuls – skrzypce • Eugeniusz Knapik – fortepian • Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO • Marek Moś – dyrygent

8 lutego w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Renato Rivolty wykonają
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Uwertura tragiczna (1941–1942)
• Aleksander Tansman (1897–1986) – Koncert na orkiestrę (1954)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Mała suita (1950-1951)
• Witold Lutosławski – Łańcuch III (1986)
• Andrzej Panufnik – Polonia (1959)

Muzyka Andrzeja Panufnika zabrzmi również dnia następnego, 9 lutego:
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Kołysanka (1947)
• Andrzej Panufnik – Muzyka jesieni (1962, rew. 1965)
• Natalya Chepelyuk [ur. 1977] – Aria II (2013) (prawykonanie)
• Wojciech Kilar [1932–2013] – Przygrywka i kolęda (1972)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Livre pour orchestre (1968)

Utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Liebreicha.

Szczegóły programu: http://www.lutoslawski.org.pl/files/pdf/lancuch_XI_ksiazka_programowa.pdf

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!