Aktualności
Marcel Chyrzyński dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich
2014-02-17
17 stycznia 2014 odbyło się zebranie Zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich, na którym został wybrany nowy dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Został nim Marcel Chyrzyński – sekretarz Oddziału Krakowskiego oraz członek Zarządu Głównego ZKP. Kompozytor od lat związany jest z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Marcel Chyrzyński, ur. 1971 r. Ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego w 1995 r. Studiował instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u Marka Chołoniewskiego a także amerykańskich stypendystów Fulbrighta: Richarda Boulanger, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. W 1998 r. uzyskał doktorat z zakresu kompozycji, a w 2010 roku stopień doktora habilitowanego. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie.Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997) pracując pod kierunkiem takich kompozytorów jak m.in.: Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.
W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo, a w 1990 za Trzy Preludia na klarnet i fortepian. W 1994 r. za Cztery liryki miłosne na baryton i fortepian otrzymał I nagrodę na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za Piece for Orchestra otrzymał wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996 r. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę na II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra w Warszawie: w 1996 za Psalm 88 na chór mieszany i w 1997 za ...similes esse bestiis na chór mieszany. Utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria otrzymał w 1997 r. I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.
Od 1995 r. jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, a od 1998 r. jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W 2002 r. został członkiem zarządu Krakowskiego Oddziału ZKP, a od 2005 r. członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 członek Zarządu Głównego ZKP.
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Korei Płd., Australii, Nowej Zelandii, Japonii, USA, Kanadzie oraz na Słowacji, Białorusi i Ukrainie na wielu koncertach i festiwalach m.in.: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11, 2013), MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Warszawska Jesień (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998, 2006, 2008), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Festiwal Musica Nova w Helsinkach (2000), XII Witebski Festiwal Muzyczny (2001), 8. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej KONTRASTY we Lwowie (2002), International Contemporary Music Festival The New Music Scene of Prishtinaw Kosowie (2003), IV Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwal New Music New Faces w Krakowie (2006), II Festiwal Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Portrety kompozytorów w Warszawie (2011), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), festiwal Poznańska Wiosna (2013) oraz Fourth International Contemporary Harpsichord Festval w Padwie we Włoszech (2013).
Jego utwory: Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I i Quasi Kwazi II wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney (1998), natomiast Extended Perception of Echo for Strings reprezentował polską muzykę współczesną na Midem Classique 2000 w Cannes.
Jego kompozycje wydawane są przez PWM i Edition Ferrimontana - Frankfurt, na płytach kompaktowych (DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki i PWM-DUX) oraz prezentowane były przez Telewizję Polską, a także radiofonie w Polsce, Holandii, Niemczech, Finlandii i Australii.
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.