Aktualności
Studencka premiera "Wesela Figara" W. A. Mozarta
2014-05-12
22 maja o godz. 11.00 zapraszamy na spektakl dyplomowy „Wesele Figara” W. A. Mozarta w wykonaniu studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W spektaklu w inscenizacji Laco Adamika, który znają już Państwo z naszego repertuaru, wystąpią dyplomanci Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Solistom będą towarzyszyły zespoły Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją cenionego dyrygenta i pedagoga, prorektora Akademii Muzycznej w Krakowie prof. Rafała Jacka Delekty.
Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że doszło do podpisania porozumienia między Operą Krakowską i Akademią Muzyczną, dzięki któremu nasi studenci mogą występować w spektaklach operowych. Zdaję sobie sprawę,
że „Wesele Figara”, które zaprezentujemy, budzi duże emocje i oczekiwania. Jednak jestem przekonany, że tryb przygotowań naszych studentów do premiery i osoba Laco Adamika sprawią, że spektakl osiągnie poziom stawiany przez Operę Krakowską. Od wielu lat wydział wokalny Akademii Muzycznej stanowi zaplecze dla zespołu solistów Opery Krakowskiej. Ciekawa dla obydwu stron będzie prezentacja możliwości i potencjału przyszłych absolwentów naszej akademii już podczas ich studiów. Otrzymałem wiele pozytywnych głosów od uczelni zagranicznych m.in. niemieckich i francuskich, które nie tylko chwaliły współpracę Opery i Akademii, lecz wręcz zazdrościły nam tak dobrych i owocnych kontaktów. Przygotowania do premiery rozpoczęły się w październiku i już w styczniu młodzież była dobrze przygotowana muzycznie. Od marca pod wodzą znakomitego duetu Laco Adamik i Barbara Kędzierska pracujemy nad wersją sceniczną. Myślę, że efekt będzie wspaniały – powiedział prof. Rafał Jacek Delekta.
„Wesele Figara” to bardzo wymagający spektakl zarówno pod względem muzycznym, jak
i dramatycznym czy teatralnym. Młodzi soliści muszą nie tylko opanować swoje partie, lecz także nauczyć się teatru – rozpocząć życie operowe. Mimo, że nie tworzymy nowej inscenizacji – spektakl miał premierę
w czerwcu 2012 roku – studenci nie mają łatwego zadania. Brak im doświadczenia scenicznego, więc uczę ich wszystkiego od początku. Na próbach zauważyłem, że jest wśród nich wielu utalentowanych śpiewaków – przedpremierowe przygotowania - podsumowuje reżyser Laco Adamik.
Studenci wystąpią na scenie Opery Krakowskiej nie po raz pierwszy. W zeszłym roku przedstawili spektakl „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta w inscenizacji i w reżyserii Moniki Rasiewicz. Tu także dyplom obronił Grzegorz Brajner, prowadząc spektakl „Mozart / Frankenstein” w reżyserii Roberta Drobniucha, a także Tadeusz Płatek, który dyrygował „Halką” S. Moniuszki. Swoje recitale dyplomowe zaprezentowali również Monika Korybalska (mezzosopran, dziś solistka Opery Krakowskiej) i Piotr Orzechowski (fortepian jazzowy).
fot. Ryszard Kornecki
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.