Aktualności
Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego do wysłuchania w NINATECE
2014-04-28
21 kwietnia w Warszawie, w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela, odbyło się światowe prawykonanie Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwór od 28 kwietnia jest dostępny w portalu NINATEKA.PL.
Kyrie op. 83 na chór mieszany, perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową to jeden z ostatnich utworów skomponowanych przez Henryka Mikołaja Góreckiego. Powstawał w latach 2004-2005 i miał być częścią mszy, o którą pod koniec lat 90. poprosił Góreckiego Jan Paweł II. Kompozytor zwlekał z realizacją „zamówienia”, czekając na natchnienie i odpowiedni moment. Kilka lat później w roku 2003, podczas audiencji, został upomniany przez papieża, że trzeba pracować nad mszą, bo latka lecą, i wtedy kompozytor zabrał się do pracy. Niestety Henryk Mikołaj Górecki zdołał ukończyć tylko pierwszą część mszalnego cyklu.
– Kyrie jest przykładem późnego stylu, ukazanego, w przeciwieństwie do IV Symfonii, od strony introwertycznej. Możemy tu znaleźć wiele ciemnych brzmień, przeważa bardzo wolne tempo. Na końcu jednak następuje, charakterystyczne dla jego wielu utworów, rozjaśnienie nastroju w długo wybrzmiewającym akordzie A-dur – tak o Kyrie powiedział syn kompozytora, Mikołaj Górecki.
Dyrygent prawykonania – Marek Moś w rozmowie z Beatą Stylińską w Programie Drugim Polskiego Radia, tak wspominał zmarłego w roku 2010 kompozytora: Był taki czas, kiedy pozostawałem w bardzo bliskich stosunkach z Henrykiem Mikołajem Góreckim. Gościłem często w jego domu, ale przede wszystkim wykonywałem jego utwory kameralne jako prymariusz Kwartetu Śląskiego. To niezwykłe, że zaszczyt prawykonania jego dzieła spotkał mnie dopiero po śmierci kompozytora.
Organizatorami koncertu Próg nadziei w hołdzie Janowi Pawłowi II, byli: Polskie Radio S.A., Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A.
Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego można wysłuchać w NINATECE.
(Informacja prasowa NINATEKI)
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.