Aktualności
Dziennik zapełniony w połowie Aleksandra Nowaka - recenzja
2014-04-17
10 kwietnia na koncercie w ramach festiwalu Musica Polonica Nova prawykonany został nowy utwór Aleksandra Nowaka. „Wykonany tego wieczoru Dziennik zapełniony w połowie (…) jest kolejnym dziełem wpisującym się w typowy dla jego twórczości, realizowany konsekwentnie od lat, styl kompozytorski” – napisała po premierze Zofia Komuszyna.
„Utwór składa się z pięciu części zatytułowanych kolejno Prolog, Czarna rzeka, Piosenka o prawie niczym, Szlifierka i młotek oraz Epilog. Wyraźne przejścia do kolejnych części utworu uzyskał kompozytor poprzez stosowanie zmian tempa i charakteru wyrazowego poszczególnych ustępów.
Prezentowany podczas festiwalu Dziennik zapełniony w połowie stanowi kolejny w dorobku Nowaka utwór, którego nadrzędnym celem jest nawiązywanie więzi emocjonalnej ze słuchaczem. Służą temu różnorodne środki zastosowane w kompozycji. W partii wiolonczeli solo usłyszeć można pojedyncze dźwięki o wąskim ambitusie na tle crescenda orkiestrowego, długie dźwięki ozdabiane wibratem czy dwudźwięki grane w równoległych oktawach. Ponadto w jednej z części instrument solowy wykonuje melodię niezwykle ekspresyjną, opartą na powtarzalnych zwrotach melodyczno-rytmicznych w niskim i wysokim rejestrze. Zarówno w partii wiolonczeli jak i orkiestry często stosuje kompozytor glissando na przestrzeni niewielkich interwałów, które zachęca słuchacza do kontemplacji, ale też zawierające się w większym ambitusie, służące umiejętnemu formułowaniu narracji poszczególnych, wyraźnie skontrastowanych ustępów utworu. Kompozytor kilkakrotnie powraca do wcześniej prezentowanych motywów melodycznych." [Zofia Komuszyna]
Najczęściej czytane:
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.