PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Ks. Wojciech Kałamarz i Henryk Jan Botor rozpoczynają współpracę z PWM

2014-04-17

Wydaniem utworów „Slowiański Papież” i „Niepokalana Królowa” ks. Wojciecha Kałamarza oraz „Jezu, ozdobo Aniołów” i „Confido” Henryka Jana Botora zainaugurowana została współpraca tych uznanych kompozytorów muzyki chóralnej z naszym wydawnictwem. 

Wojciech Kazimierz Kałamarz, kompozytor i wykładowca specjalizujący się w muzyce kościelnej urodził się 24 listopada 1974 r. w Dębicy. Edukację muzyczną rozpoczętą w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w Dębicy, kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym w Rzeszowie, gdzie uczył się w klasie klarnetu J. Cynarskiego. W latach 1997–2003 studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę chóralną pod kierunkiem A. Korzeniowskiego oraz muzykę kościelną na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej i Edukacji Muzycznej. W zakresie kompozycji kształcił się zaś pod kierunkiem A. Zawadzkiej-Gołosz i M. Długosz. W 2009 r. uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie historii.

Jest laureatem szeregu nagród uzyskanych na konkursach kompozytorskich, otrzymał m.in.: I nagrodę na IX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji XXX-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.

Jego utwory były wykonywane m.in. na festiwalach: Festiwal Operowy im. A. Didura w Sanoku, Festiwal „Ave Maria” w Czeladzi, Dni Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej XV /XXII Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, XI Międzynarodowy Konkurs Chóralnej Muzyki Religijnej w Preveza w Grecji, XVIII Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi, Festiwal Współczesnej Muzyki Organowej w Eastman School of Music – University of Rochester w Stanach Zjednoczonych. Jest także laureatem Nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez Związek Kompozytorów Polskich za pracę naukową w dziedzinie muzykologii (2010).

Od 2003 r. jest wykładowcą muzyki kościelnej w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy. W październiku 2007 r. podjął wykłady zlecone z historii muzyki na PAT, w r. 2010 został zatrudniony w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie. Prowadzi zajęcia z analizy dzieł muzyki religijnej, historii muzyki. Jest sekretarzem redakcji „Pro Musica Sacra” a od 2012 r. redaktorem naczelnym Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego.



Henryk Jan Botor urodził się w 1960 r. w Tychach. Naukę muzyki rozpoczął od prywatnych lekcji gry na fortepianie, kontynuował ją w szkołach muzycznych w rodzinnym mieście oraz w Bielsku-Białej. W Akademii Muzyczne w Krakowie studiował wychowanie muzyczne, kompozycję w klasie prof. M. Stachowskiego oraz grę na organach w klasie prof. M. Semeniuk-Podrazy. Warsztat doskonalił, ucząc się w 1988 r. w Holandii improwizacji pod okiem J. Jongepiera oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlemie pod kierunkiem H. Haselbocka i A. Bondemana.

Za swą twórczość był wielokrotnie nagradzany, otrzymał: I nagrodę na konkursie kompozytorskim ,,Vox Basilicae Calisiensis” w 1997 r., I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie w 2002 r. oraz III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Muzyka Ogrodowa” w Krakowie w 2004 r.

W jego dorobku, obok chętnie wykonywanych utworów chóralnych, znajdują się także utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe oraz pieśni. Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. Nie jest mu obca i muzyka filmowa – jego utwory wykorzystano w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. ”Imię moje Kinga” ,„Pielgrzymi” oraz „Moje miasto”. Henryk Jan Botor uczy obecnie improwizacji organowej oraz fortepianowej w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.