Aktualności
IV Symfonia Góreckiego - po prawykonaniu
2014-04-14
„Była moc! IV Symfonia to esencja muzyki Góreckiego. Kontrast, żywioł, surowość, liryczny zaśpiew. Owacja po prawykonaniu” – relacjonował na swoim Twitterze redaktor naczelny PWM Daniel Cichy po wysłuchaniu prawykonania IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego.
Prawykonanie miało miejsce 12 kwietnia 2014 w Royal Festival Hall w Londynie w wykonaniu London Philharmonic Orchestra pod batutą Andreya Boreyki.
O utworze Dorota Szwarcman napisała: „Brak tu nastrojów z III Symfonii, są raczej te z Małego requiem dla pewnej polki w skrzyżowaniu z II Symfonią (…) Jest tu jakaś atmosfera filmów grozy, zwłaszcza z huczącymi bębnami i ze szczególną, barwiącą rolą organów. Coś z popkultury do tego odbioru przenika.” (Cały Górecki, http://szwarcman.blog.polityka.pl/2014/04/13/caly-gorecki/)
„Utwór został przeznaczony na dużą orkiestrę, fortepian i organy. Składa się z czterech części. Motywem przewodnim całości jest pięciodźwiękowy temat główny wywiedziony z liter imienia i nazwiska Aleksandra Tansmana. Motyw rozpoczyna symfonię na tle dudniących bębnów, przechodząc różne dźwiękowe metamorfozy: raz brzmi jak chorał, innym razem jak brutalna, zmodulowana deformacja. Mroczna i złowieszcza. Powraca, tworzy konstrukcję utworu, nie daje o sobie zapomnieć." - zrecenzował Jacek Hawryluk, rekomendując utwór do stałych repertuarów orkiestr (Czwarta symfonia Góreckiego. Już jest!, http://wyborcza.pl/1,75475,15795009,Czwarta_Symfonia_Goreckiego__Juz_jest_.html?lt;/a>)
Premiery utworów Góreckiego w radiowej Dwójce: „IV Symfonia” - we wtorek 22 kwietnia, godz. 19; „Kyrie” (które zostanie prawykonane w Warszawie 21 kwietnia) - w niedzielę 27 kwietnia, godz. 10.
Twitter redaktora naczelnego PWM.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.