Aktualności
IV Symfonia Góreckiego - po prawykonaniu
2014-04-14
„Była moc! IV Symfonia to esencja muzyki Góreckiego. Kontrast, żywioł, surowość, liryczny zaśpiew. Owacja po prawykonaniu” – relacjonował na swoim Twitterze redaktor naczelny PWM Daniel Cichy po wysłuchaniu prawykonania IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego.
Prawykonanie miało miejsce 12 kwietnia 2014 w Royal Festival Hall w Londynie w wykonaniu London Philharmonic Orchestra pod batutą Andreya Boreyki.
O utworze Dorota Szwarcman napisała: „Brak tu nastrojów z III Symfonii, są raczej te z Małego requiem dla pewnej polki w skrzyżowaniu z II Symfonią (…) Jest tu jakaś atmosfera filmów grozy, zwłaszcza z huczącymi bębnami i ze szczególną, barwiącą rolą organów. Coś z popkultury do tego odbioru przenika.” (Cały Górecki, http://szwarcman.blog.polityka.pl/2014/04/13/caly-gorecki/)
„Utwór został przeznaczony na dużą orkiestrę, fortepian i organy. Składa się z czterech części. Motywem przewodnim całości jest pięciodźwiękowy temat główny wywiedziony z liter imienia i nazwiska Aleksandra Tansmana. Motyw rozpoczyna symfonię na tle dudniących bębnów, przechodząc różne dźwiękowe metamorfozy: raz brzmi jak chorał, innym razem jak brutalna, zmodulowana deformacja. Mroczna i złowieszcza. Powraca, tworzy konstrukcję utworu, nie daje o sobie zapomnieć." - zrecenzował Jacek Hawryluk, rekomendując utwór do stałych repertuarów orkiestr (Czwarta symfonia Góreckiego. Już jest!, http://wyborcza.pl/1,75475,15795009,Czwarta_Symfonia_Goreckiego__Juz_jest_.html?lt;/a>)
Premiery utworów Góreckiego w radiowej Dwójce: „IV Symfonia” - we wtorek 22 kwietnia, godz. 19; „Kyrie” (które zostanie prawykonane w Warszawie 21 kwietnia) - w niedzielę 27 kwietnia, godz. 10.
Twitter redaktora naczelnego PWM.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.