Aktualności
Stacja Taniec - spotkanie z Jadwigą Majewską
2014-04-09
13 kwietnia w Gdańsku odbędzie się spotkanie z Jadwigą Majewską, tłumaczką książki Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach”, która ukazała się pod koniec marca nakładem PWM i IMiT.
Spotkanie zacznie się o 20:00 w Dworku Artura w Gdańsku, poprowadzi je Magdalena Hajdysz
„Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania te mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim, gdyż dokonania artystów, o których pisze autorka, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie.
Syntetyczny wstęp opowiada historię postmodernistycznego ruchu a dziesięć portretów najważniejszych postaci tamtej epoki wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje przedstawień oraz zdjęcia. Erudycja autorki pozwala poznać nie tylko taniec ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat 60. i 70., performance artystyczny. Obowiązkowa lektura dla każdego zainteresowanego tańcem współczesnym, awangardową sztuką, Nowym Jorkiem, Ameryką.
Sally Banes to gwiazda amerykańskiej krytyki tańca, ekspert współczesnej sceny tańca i nowych trendów stale pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Była szefem Wydziału Tańca w University of Wisconsin-Madison i członkiem rady tegoż wydziału oraz prezesem i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za całokształt działalności przez Congress of Research in Dance. Obecnie, z uwagi na stan zdrowia, Banes nie jest już aktywna zawodowo.
JADWIGA MAJEWSKA - krytyk, teoretyk, kurator, wykładowca. Ukończyła religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, na którym gościnnie prowadzi autorskie zajęcia z historii, teorii tańca i analizy spektaklu tanecznego. Pisze o tańcu, a także o teatrze, sztukach plastycznych. Regularnie pisuje do miesięcznika „Teatr” – gdzie jest stałą współpracowniczką i autorką bloków monograficznych poświęconych tańcowi – oraz do „Didaskaliów”. Publikowała także m.in. w „Znaku”, „Tygodniku Powszechnym”, „Res Publice Nowej”, „Arttaku”. Współpracowała także jako konsultant programowy z TVP Kultura.
Wykłada i prowadzi warsztaty na temat historii i teorii tańca oraz pisania o tańcu. Jest autorką przygotowanego z okazji Kongresu Kultury Polskiej w 2009 roku Raportu o stanie tańca współczesnego w Polsce (wraz z Joanną Szymajdą), autorką przygotowanego z okazji Kongresu Tańca 2011 roku Raportu o stanie tańca w Krakowie, oraz poświęconej polskiej scenie tanecznej książki The Body Revolving the Stage. New Dance in New Poland (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2011). Współtworzyła również sześć tomów popularyzatorskiej serii Gazety Wyborczej – Balet i Taniec. Była selekcjonerką kilku festiwali, w tym m.in. Baltic Movement Contest i Polskiej Platformy Tańca 2010, oraz jedną z koordynatorek I Kongresu Tańca w 2011 roku. Jako kuratorka prowadzi kilka równoległych międzynarodowych projektów artystycznych i edukacyjnych (m.in. wraz z Katarzyną Bester jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie).
Jako krytyczka zajmuje się przede wszystkim polskim oraz amerykańskim tańcem współczesnym – kilka lat spędziła w USA. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2011, w ramach którego opracowała dwie antologie tekstów o tańcu współczesnym (publikacja planowana jesienią 2013), pracuje także nad polskim tłumaczeniem Terpsychory w tenisówkach Sally Banes (publikacja jesienią 2013, PWM).
Jest współzałożycielką Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Zasiada w Radzie Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca, jest członkiem Dance Critics Association oraz Congress of Research in Dance. Autorka i kuratorka MAKT – Mobilnej Akademii Krytyki Tańca.
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.