Aktualności
Podsumowanie roku 2014 - prawykonania
2015-01-14
W 2014 roku mieliśmy okazję po raz pierwszy usłyszeć wiele dzieł znakomitych polskich kompozytorów. Odbyły się prawykonania utworów m.in. Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Eugeniusza Knapika, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kałamarza, Henryka Jana Botora.
Agata Zubel - Koncert skrzypcowy (18.12.2014 Katowice), Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę (28.02.2014 Schauspielhaus)
Paweł Mykietyn - Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną (10.10.2014 Paryż)
Eugeniusz Knapik - Moby Dick – opera - misterium (25.06.2014 Warszawa)
Paweł Łukaszewski –Requiem na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę kameralną (24.08.2014 Presteigne), Requiem – wersja symfoniczna (31.10.2014 Kraków), Laudate Dominum na chór mieszany i organy (11.10.2014 Wrocław), Litania de Sanctis Martyribus na sopran, skrzypce (lub wiolonczelę), chór mieszany i orkiestrę (11.10.2014, Słubice), Ego sum pastor bonus na chór mieszany a cappella (25.04.2014 Kraków)
Aleksander Nowak - Dziennik zapełniony w połowie na wiolonczelę, perkusję i smyczki (10.04.2014 Wrocław)
Henryk Mikołaj Górecki – Kyrie na chór mieszany, fortepian i orkiestrę smyczkową (21.04.2014 Warszawa), IV Symfonia (12.04.2014 Wielka Brytania)
Mikołaj Górecki – Arioso e furioso koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję (11.10.2014 Tychy), Gloria na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (11.10.2014 Bielsko Biała)
Wojciech Kałamarz - Słowiański Papież na chór mieszany a capella, Niepokalana Królowa na chór mieszany a capella (21.04.2014 Warszawa)
Henryk Jan Botor - Confido. Zawierzenie na chór mieszany a capella (21.04.2014 Warszawa)
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacjami koncertów prawykonań, rozmowami z kompozytorami oraz recenzjami utworów.
Rozmowa z Pawłem Łukaszewski po prawykonaniu Requiem
Fotorelacja z prawykonania Requiem Pawła Łukaszewskiego
Wywiad z Pawłem Łukaszewskim
Eugeniusz Knapik Moby Dick fotorelacja z premiery
Wywiad z Henrykiem Janem Botorem
Dziennik zapełniony w połowie Aleksandra Nowaka – recenzja
IV Symfonia Henryka Mikoła Góreckiego – po prawykonaniu
Rozmowa z ks. Wojciechem Kałamarzem
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.