PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Podsumowanie roku 2014 - prawykonania

2015-01-14

W 2014 roku mieliśmy okazję po raz pierwszy usłyszeć wiele dzieł znakomitych polskich kompozytorów. Odbyły się prawykonania utworów m.in. Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Eugeniusza Knapika, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kałamarza, Henryka Jana Botora.


Agata Zubel
- Koncert skrzypcowy (18.12.2014 Katowice), Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę (28.02.2014 Schauspielhaus)


Paweł Mykietyn - Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną (10.10.2014 Paryż)


Eugeniusz Knapik - Moby Dick – opera - misterium (25.06.2014 Warszawa)


Paweł Łukaszewski Requiem na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę kameralną (24.08.2014 Presteigne), Requiem – wersja symfoniczna (31.10.2014 Kraków), Laudate Dominum na chór mieszany i organy (11.10.2014 Wrocław), Litania de Sanctis Martyribus na sopran, skrzypce (lub wiolonczelę), chór mieszany i orkiestrę (11.10.2014, Słubice), Ego sum pastor bonus na chór mieszany a cappella (25.04.2014 Kraków)


Aleksander Nowak - Dziennik zapełniony w połowie na wiolonczelę, perkusję i smyczki (10.04.2014 Wrocław)


Henryk Mikołaj Górecki Kyrie na chór mieszany, fortepian i orkiestrę smyczkową (21.04.2014 Warszawa), IV Symfonia (12.04.2014 Wielka Brytania)


Mikołaj GóreckiArioso e furioso koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję (11.10.2014 Tychy), Gloria na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (11.10.2014 Bielsko Biała)


Wojciech Kałamarz - Słowiański Papież na chór mieszany a capella, Niepokalana Królowa na chór mieszany a capella (21.04.2014 Warszawa)


Henryk Jan Botor - Confido. Zawierzenie na chór mieszany a capella (21.04.2014 Warszawa)


Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacjami koncertów prawykonań, rozmowami z kompozytorami oraz recenzjami utworów.

Rozmowa z Pawłem Łukaszewski po prawykonaniu Requiem

Fotorelacja z prawykonania Requiem Pawła Łukaszewskiego

Wywiad z Pawłem Łukaszewskim

Eugeniusz Knapik Moby Dick fotorelacja z premiery

Wywiad z Henrykiem Janem Botorem

Dziennik zapełniony w połowie Aleksandra Nowaka – recenzja

IV Symfonia Henryka Mikoła Góreckiego – po prawykonaniu

Rozmowa z ks. Wojciechem Kałamarzem
 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.