Aktualności
Koncert Jubileuszowy Filharmonii Krakowskiej
2015-02-06
Dzieła najwybitniejszych twórców zabrzmią 7 lutego w Filharmonii Krakowskiej podczas wyjątkowego koncertu zorganizowanego z okazji 70-lecia istnienia tej instytucji.
Z okazji jubileuszu 70-lecia działalności Filharmonii Krakowskiej 7 lutego 2015r. o godzinie 18.00 odbędzie się uroczysty koncert z udziałem Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii pod batutą Dyrektora Artystycznego - Michała Dworzyńskiego. Podczas koncertu usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, Poloneza Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz oraz Jubilatio Andrzeja Koszewskiego. W programie nie mogło zabraknąć także dzieła autorstwa patrona Filharmonii - Karola Szymanowskiego (III Symfonia Pieśń o nocy na tenor, chór mieszany, organy i wielką orkiestrę op. 27).
Filharmonia Krakowska powstała w czasie, gdy po latach wojennej zawieruchy nadeszła upragniona wolność, a życie powoli zaczynało wracać do normy - mówi Adam Radzikowski, prezes Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jednym z tego przejawów była restauracja aktywności kulturalnej i odbudowa instytucji muzycznych. W Krakowie, miejscu kulturze specjalnie dedykowanym, powołano do życia Filharmonię Krakowską, która trwale zmieniła muzyczny obraz miasta, regionu i kraju.
Podczas koncertu inauguracyjnego 3 lutego 1945 roku wykonano pod batutą dra Zygmunta Latoszewskiego dzieła najwybitniejszych kompozytorów: Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz VI Symfonię Patetyczną op. 74 Piotra Czajkowskiego. Program koncertu jubileuszowego nawiązuje zatem do repertuaru zaprezentowanego podczas tego pamiętnego pierwszego koncertu i w doskonały sposób scala i podsumowuje idee realizowane przez Filharmonię przez siedem dekad jej istnienia.
Serdecznie zapraszamy do udziału w tym niezwykle ważnym nie tylko dla samej Filharmonii, ale dla nas wszystkich wydarzeniu. Jak dodaje Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Historia tej instytucji pisana była przez wspaniałe postaci, wielkich dyrygentów i znakomitych artystów. Jestem pewny, że wobec tak wspaniałej tradycji, pozycja artystyczna Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego będzie wciąż rosła, czego serdecznie dyrekcji i zespołom artystycznym życzymy.
Najczęściej czytane:
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.