Aktualności
80-te urodziny Maestro Tadeusza Strugały
2015-02-10
10 lutego 2015r. okrągłą 80-tą rocznicę urodzin świętuje profesor Tadeusz Strugała - wybitny dyrygent, pianista, pedagog, animator życia muzycznego i promotor polskiej muzyki współczesnej.
Szanownemu Jubilatowi składamy najserdeczniejsze życzenia zdrowia, niesłabnącego entuzjazmu w pracy zawodowej i wielu szczęśliwych chwil w życiu prywatnym.
Jak podkreśla prezes Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Adam Radzikowski patrząc na wieloletnią działalność Maestra, niesłychaną aktywność i artystyczny żar, którym tlą się kolejne muzyczne interpretacje, jestem spokojny o Jego dalsze sukcesy i znakomite muzyczne kreacje.
Tadeusz Strugała ukończył studia na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury we wrocławskiej Akademii Muzycznej, edukację kontynuował w Weimarze i Wenecji. Podczas wieloletniej kariery artystycznej pełnił wiele ważnych funkcji. Był m.in. dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Wrocławskiej, szefem WOSPRiTV w Katowicach, generalnym dyrektorem muzycznym Prezydenckiej Orkiestry Symfonicznej w Ankarze, zastępcą dyrektora artystycznego i stałym dyrygentem Filharmonii Narodowej w Warszawie, dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Krakowskiej, szefem artystycznym i I dyrygentem Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie.
Maestro Strugała jest wielkim propagatorem polskiej muzyki współczesnej. Osiągnął ogromny sukces zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Dyrygował wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą, a pod jego batutą występowali wybitni polscy i zagraniczni soliści. W dorobku Maestro znajdują się liczne prawykonania oraz nagrania radiowe i płytowe. Pod jego batutą po raz pierwszy zarejestrowane zostało m.in. słynne Requiem Romana Maciejewskiego, a repertuar Tadeusza Strugały zawiera dzieła najznamienitszych polskich kompozytorów, w tym Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego i Aleksandra Tansmana.
Wybitne osiągnięcia artystyczne Maestro wielokrotnie doceniano i honorowano prestiżowymi nagrodami i odznaczeniami. Obok działalności muzycznej Tadeusz Strugała z powodzeniem zajmuje się także pracą pedagogiczną, a także zasiada w jury konkursów dyrygenckich oraz przewodniczy festiwalom.
(informacje biograficzne pochodzą ze strony Maestro Tadeusza Strugały www.strugala.com)
fot. Robert Balcerzak
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.