Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
2015-02-11
12 lutego w Filharmonii Narodowej odbył się koncert finałowy X Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Jury złożone z wybitnych wiolonczelistów, do finału zakwalifikowało trzech z 41 zgłoszonych artystów, którzy reprezentowali aż 20 krajów. I miejsce ex-aequo przypadło Polakom - Zuzannie Sosnowskiej oraz Maciejowi Kułakowskiemu.
Drugie miejsce zajął Dorukhan Doruk, wiolonczelista z Turcji. I do niego powędrowała nagroda ufundowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – komplet nut i partytur utworów na wiolonczelę, wydanych przez naszą oficynę.
fot. Wojtek Moskwa
Głównym celem, jaki przyświeca temu wyjątkowemu Konkursowi jest umożliwienie młodym polskim wiolonczelistom zaprezentowania się przed wybitnymi polskimi i zagranicznymi muzykami oraz pedagogami. Uczestnicy mają szansę porównania swojej sztuki wykonawczej, nawiązania międzynarodowych kontaktów, a także gromadzenia doświadczeń i przygotowania do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie. Na arenie międzynarodowej wyróżnia go fakt, iż jest to jedyny konkurs wiolonczelowy w Europie skierowany do młodych adeptów gry na wiolonczeli, gdyż wiek uczestników ograniczono do 24 lat. Uczestnicy Konkursu mają okazję wykazania się kreatywnością i umiejętnościami. W kwestii repertuaru mogą dokonać wyboru spośród szerokiego spectrum najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych - od baroku aż do współczesności.
Więcej informacji znaleźć można na stronie Konkursu: http://www.lutoslawski-cello.art.pl
Konkurs Wiolonczelowy to nie jedyne wydarzenie ostatnich dni skupione wokół wybitnego kompozytora Witolda Lutosławskiego. Od 25 stycznia do 7 lutego 2015 odbywał się bowiem w Warszawie Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XII, którego ideą było ukazanie muzyki kompozytora w szerszym kontekście. W ramach festiwalu zagrano 5 koncertów, podczas których zaprezentowano muzykę Lutosławskiego na tle arcydzieł Béli Bartóka, Ludwiga Beethovena, muzyki skandynawskiej, polifonii barokowej i dzieł o tematyce II wojny światowej. Festiwal nierozerwalnie łączy się z Konkursem Wiolonczelowym - w ramach Festiwalu odbył się koncert, który jednocześnie zainaugurował X Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego.
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.