Aktualności
Dwa nowe albumy Orkiestry AUKSO w serii Mistrzowie Muzyki
2015-02-17
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Marka Mosia wzięła na warsztat dzieła dwóch wybitnych polskich kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Wojciecha Kilara. Efektem tego przedsięwzięcia są dwa wyjątkowe albumy płytowe, tworzące serię zatytułowaną Mistrzowie Muzyki.
Album Górecki / AUKSO
Album zawiera cztery dzieła wybitnego polskiego kompozytora na orkiestrę kameralną. Wybór konkretnie tych utworów z bogatego dorobku Góreckiego nie był przypadkowy, gdyż wszystkie stanowią ważne etapy w rozwoju jego twórczości.
Pieśni o radości i rytmie op.7 powstały na początku działalności artystycznej Góreckiego, jeszcze w latach 50. Zarówno tytuł, jak i wymowa pieśni nawiązuje do wiersza Juliana Tuwima, jednak Górecki w swojej interpretacji skupił się nie tyle na poszukiwaniu uniwersalnej prawdy (jak Tuwim), lecz na energii i radości wypływającej z rytmicznej i dynamicznej muzyki.
Powstałe kilka lat później Trzy utwory w dawnym stylu bardzo mocno nawiązują do muzyki renesansowej. Inspiracja muzyką dawną była niezwykle zaskakującym posunięciem ze strony młodego kompozytora, kojarzonego dotychczas głównie z awangardą.
Komponując w 1980 roku Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op.40 Górecki powrócił po latach tworzenia utworów wokalno-instrumentalnych do muzyki czysto instrumentalnej. Ten krótki koncert jest niezwykle rytmiczny i pełen werwy. W obydwu jego częściach dominuje szybkie tempo i olbrzymia dynamika.
Złożone z czterech części Małe requiem dla pewnej polki op.66 z roku 1993 to jedna z najbardziej popularnych i najczęściej wykonywanych kompozycji Góreckiego. Refleksyjny, pełen zadumy i liryzmu nastrój tego dzieła przywodzi na myśl słynną III Symfonię.
W nagraniu płyty, obok Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO, uczestniczyli także znakomici soliści: Anna Górecka, Joanna Galon-Frant i Piotr Sałajczyk (fortepian) oraz Marek Toporowski (klawesyn).
Jak podkreśla dyrygent Marek Moś: Do muzyki kameralnej Henryka Mikołaja Góreckiego mam specjalny stosunek, bo zacząłem ją grać jeszcze w Kwartecie Śląskim, a więc była w moim życiu pierwsza, przed utworami symfonicznymi. To, co przeżywałem grając Sonaty czy Kwartety smyczkowe Góreckiego, pomogło mi w zrozumieniu całej jego muzyki. Uważam utwory kameralne Góreckiego za równie głębokie wypowiedzi, jak jego symfonie. Szczególnie głęboką wypowiedzią kompozytora, i bardzo mi bliską, jest Małe requiem. Zauroczony jestem także Pieśniami o radości i rytmie, siłą tego utworu i barwną instrumentacją. To utwór nieczęsto wykonywany, który mimo wieku brzmi świeżo i dynamicznie.
Album Kilar / Moś / AUKSO
Dwupłytowy album zawiera siedem utworów autorstwa Wojciecha Kilara:
1. Mała uwertura
2. II Koncert fortepianowy
3. Exodus
4. Orawa
5. Siwa mgła
6. Kościelec
7. Krzesany
Wybitny kompozytor sam wybrał utwory na płytę, a także uczestniczył w sesjach i czuwał nad jej nagraniem. Niestety, nie dane mu było doczekać jej premiery, gdyż zmarł 29 grudnia 2013 roku.
O wyjątkowej atmosferze przy tworzeniu tej płyty wspomina dyrygent Marek Moś: Kiedy pojawiła się szansa realizacji od dawna wymarzonego projektu, poczułem się wyjątkowo podekscytowany. Możliwość uwiecznienia na płycie najważniejszych utworów Wojciecha Kilara była wielkim wyzwaniem. Dokonując wraz z Kompozytorem wyboru utworów i spotykając się z Nim na sesjach nagraniowych, nie przeczuwałem, że będzie to nasze ostatnie muzyczne przedsięwzięcie. Ciągle nie mogę w to uwierzyć.
W nagraniach oprócz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO wziął udział także Chór Akademii Muzycznej w Katowicach. Album trafił na rynek w dwóch postaciach: podwójnej płyty kompaktowej oraz kolekcjonerskiej. Ta ostatnia w specjalnie zaprojektowanym pudełku oprócz płyt CD zawiera także płytę winylową zawierającą dwa utwory: Kościelec oraz Krzesanego.
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO powstała w lutym 1998 z inicjatywy wybitnego skrzypka, dyrygenta i kameralisty - Marka Mosia oraz grupy absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. Zespół odnosi sukcesy zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Producentem obydwu albumów jest Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów.
Więcej informacji:
http://miasto-ogrodow.eu/strona/goreckiaukso/mid/109
http://miasto-ogrodow.eu/strona/kilarmosaukso/mid/108
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.