Aktualności
Kwintesencje w mediach
2015-03-02
Pod koniec roku 2014 ukazały się Kwintesencje. Pasaże barokowe Dariusza Czaji. Zachęcamy do przeczytania recenzji, które pojawiły się w mediach na temat tej publikacji.
„Są takie książki, których lekturę trudno porzucić. To nieczęste przypadki całkowitego pogrążenia się w rozpostartym przez autora duchowym wszechświecie, który nie milknie, kiedy wybrzmi ostatnie przeczytane zdanie.
To książki, które stają się przyjaciółmi albo wrogami, nie pozwalają o sobie zapomnieć i nigdy nie znajdują wiecznego odpoczynku na półce. Z ich półprzymkniętych okładek zdaje się promieniować tajemny urok, który sprawia, że odnalezione w nich doświadczenia zmieniają ogląd świata.
Tak właśnie działają Kwintesencje. Pasaże barokowe Dariusza Czai (...)" [Karolina Kolinek-Siechowicz, Barokowy raptularz, „Ruch Muzyczny” nr 2/2015]
„W swej książce Kwintesencje. Pasaże barokowe Dariusz Czaja - antropolog kultury, recenzent muzyczny opowiada o baroku w sposób, który przemówi nawet do osób nie mających zbyt wiele wspólnego z muzyką. Wybitny specjalista dzieli się w nowej książce swą wiedzą, ale przede wszystkim - zaraża pasją, udowadniając, że pisząc o muzyce można tworzyć prawdziwą literaturę. (…)
Są więc Kwintesencje. Pasaże barokowe zbiorem pełnych emocji opowieści o sztuce. Są zbiorem znakomitych esejów. Są szansą na lepsze poznanie epoki często przez znawców niedocenianej. Są - wreszcie - świadectwem wielkiej miłości do muzyki. Miłości, która przekonać musi nawet czytelników, którzy po tego rodzaju publikacje sięgają rzadko lub nie sięgają wcale”. [Granice.pl]
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.