PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy „Bajeczna Miniatura” w Elblągu

2015-03-25

W dniach 25-27 marca odbywa się III edycja Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego Bajeczna Miniatura pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego


Konkurs Bajeczna Miniatura oraz połączone z nim Warsztaty Skrzypcowe to trzydniowe spotkania dla utalentowanych uczniów szkół muzycznych I stopnia. Uczestnicy zaprezentują swoje umiejętności w obecności Jury - doświadczonych pedagogów: prof. Krystyny Jureckiej, prof. Antoniego Cofalika, mgr Ewy Iwan oraz mgr Doroty Obijalskiej. Konkurs Bajeczna Miniatura cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze strony dzieci i nauczycieli ze względu na niekonwencjonalne połączenie konkursu z edukacyjną stroną warsztatów, które skierowane są zarówno do młodych skrzypków, jak i ich rodziców i nauczycieli.

Poza przesłuchaniami konkursowymi imprezie towarzyszą:
- koncert inauguracyjny w wykonaniu światowej sławy skrzypka z towarzyszeniem pianisty
- wykłady metodyczne dla uczniów, nauczycieli i rodziców
- indywidualne lekcje mistrzowskie
- spotkania z kompozytorami
- wykład i spotkanie z lutnikiem
- wystawa lutnicza (skrzypce i akcesoria skrzypcowe)
- warsztaty plastyczne i taneczne dla dzieci
- wystawa wydawnictw nutowych i literatury dziecięcej

Gościem honorowym będzie w tym roku światowej sławy skrzypaczka Alena Baeva, której grę i pracę ze skrzypkami wysłuchamy podczas Koncertu Inauguracyjnego i Warsztatów Skrzypcowych.

Celem konkursu jest podniesienie poziomu gry na skrzypcach oraz aktywizacja i integracja środowiska skrzypcowego. Konkurs stanowi także platformę do wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów pomiędzy uczniami i pedagogami z różnych regionów Polski. Przyczynia się także do promocji polskiej literatury skrzypcowej – uczestnicy mają obowiązek wykonania dowolnego utworu polskiego kompozytora. Ponadto dzieci biorąc udział w Warsztatach i Konkursie uczą się odpowiedniego zachowania na estradzie, panowania nad tremą, zaś młoda widownia - reguł odpowiedniego zachowania podczas koncertów.

Organizatorami Konkursu jest Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu oraz Stowarzyszenie „Przyjaciół Muzyki”.

Szczegóły na stronie: http://bajecznaminiatura.pl/

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.