Aktualności
Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy „Bajeczna Miniatura” w Elblągu
2015-03-25
W dniach 25-27 marca odbywa się III edycja Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego Bajeczna Miniatura pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Konkurs Bajeczna Miniatura oraz połączone z nim Warsztaty Skrzypcowe to trzydniowe spotkania dla utalentowanych uczniów szkół muzycznych I stopnia. Uczestnicy zaprezentują swoje umiejętności w obecności Jury - doświadczonych pedagogów: prof. Krystyny Jureckiej, prof. Antoniego Cofalika, mgr Ewy Iwan oraz mgr Doroty Obijalskiej. Konkurs Bajeczna Miniatura cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze strony dzieci i nauczycieli ze względu na niekonwencjonalne połączenie konkursu z edukacyjną stroną warsztatów, które skierowane są zarówno do młodych skrzypków, jak i ich rodziców i nauczycieli.
Poza przesłuchaniami konkursowymi imprezie towarzyszą:
- koncert inauguracyjny w wykonaniu światowej sławy skrzypka z towarzyszeniem pianisty
- wykłady metodyczne dla uczniów, nauczycieli i rodziców
- indywidualne lekcje mistrzowskie
- spotkania z kompozytorami
- wykład i spotkanie z lutnikiem
- wystawa lutnicza (skrzypce i akcesoria skrzypcowe)
- warsztaty plastyczne i taneczne dla dzieci
- wystawa wydawnictw nutowych i literatury dziecięcej
Gościem honorowym będzie w tym roku światowej sławy skrzypaczka Alena Baeva, której grę i pracę ze skrzypkami wysłuchamy podczas Koncertu Inauguracyjnego i Warsztatów Skrzypcowych.
Celem konkursu jest podniesienie poziomu gry na skrzypcach oraz aktywizacja i integracja środowiska skrzypcowego. Konkurs stanowi także platformę do wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów pomiędzy uczniami i pedagogami z różnych regionów Polski. Przyczynia się także do promocji polskiej literatury skrzypcowej – uczestnicy mają obowiązek wykonania dowolnego utworu polskiego kompozytora. Ponadto dzieci biorąc udział w Warsztatach i Konkursie uczą się odpowiedniego zachowania na estradzie, panowania nad tremą, zaś młoda widownia - reguł odpowiedniego zachowania podczas koncertów.
Organizatorami Konkursu jest Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu oraz Stowarzyszenie „Przyjaciół Muzyki”.
Szczegóły na stronie: http://bajecznaminiatura.pl/
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.