Aktualności
Trwa „Poznańska Wiosna Muzyczna”
2015-03-27
W dniach 23-30 marca odbywa się 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Podczas Festiwalu usłyszymy wiele dzieł kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Ideą Festiwalu jest pielęgnowanie wspaniałych tradycji i prezentowanie dzieł należących do kanonu polskiej muzyki XX wieku, a przy tym przedstawianie kompozycji młodszego pokolenia twórców oraz śledzenie najciekawszych trendów i zjawisk w muzyce polskiej i zagranicznej.
W programie znalazły się między innymi:
Trzy fragmenty na flet i fortepian (1953) oraz Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981) Witolda Lutosławskiego,
Sonatina na flet i fortepian (1951) Wojciecha Kilara,
Passacaglia prawie w dawnym stylu na wiolonczelę i fortepian (2003) Jerzego Bauera,
Sonata na flet i fortepian (1953) Tadeusza Szeligowskiego,
Musical Games dla pięciu wykonawców (1973) Włodzimierza Kotońskiego,
Kwartet smyczkowy nr 2 (2006) Pawła Mykietyna,
Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001) Wojciecha Widłaka,
Sonata nr 2 na wiolonczelę i fortepian (2004) Krzysztofa Meyera.
Utwory Witolda Lutosławskiego wykonali także młodsi uczestnicy Festiwalu. 23 marca podczas koncertu „Młodzi Wiolonczeliści” w ramach „Wiosny Młodych i Najmłodszych” laureaci XII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego zaprezentowali między innymi Wariację Sacherowską oraz Grave. W programie znalazł się też m.in. utwór Fratres Arvo Pärta.
Wstęp na koncerty „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” jest bezpłatny.
Szczegółowe informacje i program znajdują się na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.