Aktualności
Muzyka Mistrzów podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki
2015-03-30
Wykonanie III Symfonii "Symfonii pieśni żałosnych" op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego zainauguruje XXIII Świętokrzyskie Dni Muzyki. Podczas festiwalu, którego partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, między 10 a 24 kwietnia usłyszymy także dzieła innych wybitnych kompozytorów, w tym Witolda Lutosławskiego.
III Symfonię Henryka Mikołaja Góreckiego wykona solistka Barbara Kubiak (sopran) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świetokrzyskiej pod batutą Maestro Tadeusza Strugały.
W programie festiwalu znalazły się także między innymi Kwartet fletowy G-dur op. 3 Franciszka Lessela, Choroba na śmierć Tomasza Sikorskiego i III Symfonia W. Lutosławskiego,
Obok klasyków usłyszymy także utwory z dziedziny elektroniki.
Oprócz koncertów w ramach Festiwalu odbędą sie dwa wieczory filmowe: 15 kwietnia zaplanowana jest projekcja filmu dokumentalnego poświęconego Witoldowi Lutosławskiemu pt. „Granatowy zeszyt” w reżyserii Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk, zaś tydzień później obejrzeć można film Bożeny Garus-Hockuby o wybitnym dyrygencie Arturze Rodzińskim. Festiwalowi towarzyszy także wystawa prac uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Kielcach pt. Inspiracje.
Historia Festiwalu sięga lat 60. XX wieku. Jego pomysłodawcą był dyrektor Filharmonii Świetokrzyskiej – Karol Anbild. Podczas pierwszych edycji prezentowano muzykę polską Po reaktywacji Festiwalu przez dyrektora Filhamonii – Szymona Kawalla impreza nabrała charakteru monograficznego. Od 2002 roku dyrektorem Świętokrzyskich Dni Muzyki jest Jacek Rogala, który główną ideą festiwalu uczynił prezentowanie polskiej muzyki, ze szczególnym uwzględnieiem utworów, które nie były wcześniej wykonywane w Kielcach.
Jak podkreśla Jacek Rogala:
"Nasz doroczny wiosenny festiwal, „Świętokrzyskie Dni Muzyki”, nieustannie podlega ewolucyjnej przemianie. Przede wszystkim, jeszcze bardziej niż dotąd, ogniskować się będzie na muzyce polskiej. Po wtóre, nie rezygnując z prezentowania najnowszych osiągnięć rodzimych kompozytorów, nieco więcej miejsca poświęcimy utworom i twórcom zapomnianym lub odkrywanym na nowo, bo – jak się okazuje – mamy takiej muzyki całkiem sporo, a i wykonawcy sięgają po nią coraz chętniej".
Jako partnerzy Festiwalu szczególnie zapraszamy do odwiedzenia Filharmonii Świętokrzyskiej!
Szczegółowe informacje i program znaleźć można na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/dni.html
Najczęściej czytane:
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.