PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA rozstrzygnięty

2015-04-13

W ubiegłym tygodniu rozstrzygnięty został konkurs KROPKA, skierowany do krytyków muzycznych. Celem konkursu była promocja kompetentnej krytyki muzycznej, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, oraz wspieranie osób początkujących w tej dziedzinie.

 

„Konkurs odbił się szerokim echem wśród krytyków muzycznych - i to zarówno tych uznanych, piszących od lat, jak i młodych – podkreślił przewodniczący jury dr Daniel Cichy. – Jury oceniło blisko 170 prac, które prezentowały wysoki poziom i dotyczyły rozmaitych gatunków muzycznych. Forma ujęcia tematów była niezwykle różnorodna. Lektura nadesłanych tekstów pozwala wątpić w słyszany tu i ówdzie głos o zmierzchu krytyki muzycznej.”

1. Nagroda Główna:

Anna R. Burzyńska za tekst "O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy" („Didaskalia“ )

Karolina Kolinek-Siechowicz za tekst "Jarosław liturgicznie" („Ruch Muzyczny” )

Barbara Kinga Majewska za tekst "Zapach ciała i instrumentu" („Glissando” )

2. Wyróżnienia:
-dla debiutanta

Katarzyna Trzeciak za tekst "W windzie podświadomości"

- dla blogera
Aleksandra Bliźniuk za tekst "Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała" opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/

3. Nagroda Specjalna

Alex Ross za tekst "Drowned Sounds" („The New Yorker” )

Dodatkowo w ramach konkursu przyznano:

Nagroda Indywidualna Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej dla Macieja Frońskiego za tekst "Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu" („Gadki z Chatki”)

Nagroda Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla Aleksandry Bliźniuk.

 

Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA odbędzie się 10 maja o godz. 16.00 w Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Bilioteka Materiałów Orkiestrowych) w Warszawie, przy ul. Fredry 8.


Uroczystość rozdania nagród uświetni recital fortepianowy Aleksandra Dębicza.

Rozdanie nagród jest wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym, a honorowy patronat nad tym wydarzeniem sprawuje Narodowe Centrum Kultury.

Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.