Aktualności
Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA rozstrzygnięty
2015-04-13
W ubiegłym tygodniu rozstrzygnięty został konkurs KROPKA, skierowany do krytyków muzycznych. Celem konkursu była promocja kompetentnej krytyki muzycznej, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, oraz wspieranie osób początkujących w tej dziedzinie.
„Konkurs odbił się szerokim echem wśród krytyków muzycznych - i to zarówno tych uznanych, piszących od lat, jak i młodych – podkreślił przewodniczący jury dr Daniel Cichy. – Jury oceniło blisko 170 prac, które prezentowały wysoki poziom i dotyczyły rozmaitych gatunków muzycznych. Forma ujęcia tematów była niezwykle różnorodna. Lektura nadesłanych tekstów pozwala wątpić w słyszany tu i ówdzie głos o zmierzchu krytyki muzycznej.”
1. Nagroda Główna:
Anna R. Burzyńska za tekst "O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy" („Didaskalia“ )
Karolina Kolinek-Siechowicz za tekst "Jarosław liturgicznie" („Ruch Muzyczny” )
Barbara Kinga Majewska za tekst "Zapach ciała i instrumentu" („Glissando” )
2. Wyróżnienia:
-dla debiutanta
Katarzyna Trzeciak za tekst "W windzie podświadomości"
- dla blogera
Aleksandra Bliźniuk za tekst "Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała" opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/
3. Nagroda Specjalna
Alex Ross za tekst "Drowned Sounds" („The New Yorker” )
Dodatkowo w ramach konkursu przyznano:
Nagroda Indywidualna Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej dla Macieja Frońskiego za tekst "Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu" („Gadki z Chatki”)
Nagroda Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla Aleksandry Bliźniuk.
Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA odbędzie się 10 maja o godz. 16.00 w Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Bilioteka Materiałów Orkiestrowych) w Warszawie, przy ul. Fredry 8.
Uroczystość rozdania nagród uświetni recital fortepianowy Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród jest wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym, a honorowy patronat nad tym wydarzeniem sprawuje Narodowe Centrum Kultury.
Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.