Aktualności
27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
2015-04-16
W dniach 18-26 kwietnia 2015 odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. Oprócz prezentacji twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej tematem tegorocznego festiwalu będzie muzyka Dalekiego Wschodu. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali kompozytorzy i wykonawcy z Japonii, Korei Południowej i Chin.
Podczas konferencji prasowej, która miała miejsce 14 kwietnia, wieloletni dyrektor festiwalu Jerzy Stankiewicz oraz obecny dyrektor artystyczny Marcel Chyrzyński, przybliżyli ideę tego przedsięwzięcia oraz przedstawili tegoroczny program, którego tematem przewodnim jest muzyka Dalekiego Wschodu. Choć festiwal od lat nosi rangę międzynarodową, to jego główną ideą pozostaje promocja twórczości kompozytorów krakowskich, których nie zabrakło i w tegorocznej edycji.
18 kwietnia odbędzie się koncert Motion Trio, w programie którego znalazły się opracowane na trzy fortepiany przez Janusza Wojtarowicza klasyczne dzieła XX wieku, takie jak „Bukoliki” Witolda Lutosławskiego, „Orawa” Wojciecha Kilara” i „Koncert na fortepian (klawesyn) i orkiestrę smyczkową” Henryka Mikołaja Góreckiego. Ponadto trio zaprezentuje utwory Marty Ptaszyńskiej, Michaela Nymana, Wiaczesława Siemionowa, Krzysztofa Pendereckiego, Jacka Hołubowskiego i Janusza Wojtarowicza.
„Bukoliki” Witolda Lutosławskiego zabrzmią również na koncercie w dniu 20 kwietnia. Tym razem będzie to wersja na dwie altówki. Oprócz tego dzieła usłyszymy również utwory Piotra Mossa, Jarosława Płonki, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Michała Spisaka w wykonaniu Bogusławy Hubisz-Sielskiej, Lecha Bałabana i Jana Bałabana.
Na szczególną uwagę zwraca program koncertu 22 kwietnia, pojawiają się w nim bowiem dwa utwory Franciszka Araszkiewicza, laureata XI Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego.
24 kwietnia Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz Bartłomiej Duś (saksofon), Szymon Krzeszowiec (skrzypce) i Tajima Tadashi (shakuhachi) wykonają koncert „Musical Journey” złożony z utworów Macieja Jabłońskiego, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i Toshio Hosokawy.
Na koncercie finałowym usłyszymy m.in. „Odyseję – I kwartet smyczkowy” Michała Jakuba Papary i utwór „Retoryka niedo-…/Niedo-… retoryka” na kwartet smyczkowy Wojciecha Ziemowita Zycha w wykonaniu Kwartetu Cztery Czwarte.
Oprócz tego organizatorzy zapraszają na szereg koncertów z muzyką Dalekiego Wschodu, prelekcje i projekcje filmowe. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Szczegółowy program festiwalu tutaj.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.