Aktualności
27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
2015-04-16
W dniach 18-26 kwietnia 2015 odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. Oprócz prezentacji twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej tematem tegorocznego festiwalu będzie muzyka Dalekiego Wschodu. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali kompozytorzy i wykonawcy z Japonii, Korei Południowej i Chin.
Podczas konferencji prasowej, która miała miejsce 14 kwietnia, wieloletni dyrektor festiwalu Jerzy Stankiewicz oraz obecny dyrektor artystyczny Marcel Chyrzyński, przybliżyli ideę tego przedsięwzięcia oraz przedstawili tegoroczny program, którego tematem przewodnim jest muzyka Dalekiego Wschodu. Choć festiwal od lat nosi rangę międzynarodową, to jego główną ideą pozostaje promocja twórczości kompozytorów krakowskich, których nie zabrakło i w tegorocznej edycji.
18 kwietnia odbędzie się koncert Motion Trio, w programie którego znalazły się opracowane na trzy fortepiany przez Janusza Wojtarowicza klasyczne dzieła XX wieku, takie jak „Bukoliki” Witolda Lutosławskiego, „Orawa” Wojciecha Kilara” i „Koncert na fortepian (klawesyn) i orkiestrę smyczkową” Henryka Mikołaja Góreckiego. Ponadto trio zaprezentuje utwory Marty Ptaszyńskiej, Michaela Nymana, Wiaczesława Siemionowa, Krzysztofa Pendereckiego, Jacka Hołubowskiego i Janusza Wojtarowicza.
„Bukoliki” Witolda Lutosławskiego zabrzmią również na koncercie w dniu 20 kwietnia. Tym razem będzie to wersja na dwie altówki. Oprócz tego dzieła usłyszymy również utwory Piotra Mossa, Jarosława Płonki, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Michała Spisaka w wykonaniu Bogusławy Hubisz-Sielskiej, Lecha Bałabana i Jana Bałabana.
Na szczególną uwagę zwraca program koncertu 22 kwietnia, pojawiają się w nim bowiem dwa utwory Franciszka Araszkiewicza, laureata XI Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego.
24 kwietnia Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz Bartłomiej Duś (saksofon), Szymon Krzeszowiec (skrzypce) i Tajima Tadashi (shakuhachi) wykonają koncert „Musical Journey” złożony z utworów Macieja Jabłońskiego, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i Toshio Hosokawy.
Na koncercie finałowym usłyszymy m.in. „Odyseję – I kwartet smyczkowy” Michała Jakuba Papary i utwór „Retoryka niedo-…/Niedo-… retoryka” na kwartet smyczkowy Wojciecha Ziemowita Zycha w wykonaniu Kwartetu Cztery Czwarte.
Oprócz tego organizatorzy zapraszają na szereg koncertów z muzyką Dalekiego Wschodu, prelekcje i projekcje filmowe. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Szczegółowy program festiwalu tutaj.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.