Aktualności
XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater z polską premierą III Symfonii Łukaszewskiego
2015-04-27
W dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie odbędzie się XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Ważnymi wydarzeniami 25. edycji festiwalu będą koncert z okazji 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem kompozytora oraz polska premiera III Symfonii Pawła Łukaszewskiego.
Podczas jubileuszowej edycji zabrzmią dzieła z różnych obszarów muzyki sakralnej, jak m.in.: od chorału gregoriańskiego i motetów Palestriny, przez pieśni polifoniczne Gruzji, po jazzowe Misterium Stabat Mater Włodka Pawlika i Requiem o ziemi z elementami flamenco Paco Penii.
25. Festiwal rozpocznie się w Warszawie (30 kwietnia) „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a zakończy w Gdańsku 8 maja koncertem „Dona nobis pacem” z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Oprócz Bydgoszczy, Poznania i Radomska po raz pierwszy koncerty odbędą się w małych miejscowościach nieopodal Częstochowy, takich jak Mstów, gdzie 3 maja zabrzmią pieśni polifoniczne Gruzji oraz Leśniów, w którym (także 3 maja) Virum Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński zaprezentuje chorał gregoriański. W tym samym czasie (3 maja) we Wrzosowej uczestnicy festiwalu wysłuchają muzyki ze zbiorów jasnogórskich.
Koncert, który zabrzmi 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, będzie okazją do świętowania 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem wybitnego estońskiego kompozytora. Na koncercie zabrzmi nowa kompozycja Pärta, a także inne jego dzieła oraz utwory Vivaldiego. Utwory wykonają kontratenor Andreas Scholl, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Andrzej Białko (organy) i Morphing Chamber Orchestra pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.
III Symfonię Pawła Łukaszewskiego będzie można usłyszeć po raz pierwszy w Polsce podczas koncertu finałowego Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Koncert odbędzie się 6 maja w Bazylice Jasnogórskiej. Dwuczęściowa III Symfonia "Symphony of Angels" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną powstała w roku 2010 w ramach Stypendium Miasta Warszawy. Jest owocem fascynacji kompozytora tematyką angelologiczną i wynika z obszernych studiów nad kanoniczną i pozakanoniczną literaturą biblijną.
Jak mówi sam Paweł Łukaszewski: Teksty zostały wybrane z następujących źródeł: I i II Księga Henocha (z apokryfów Starego Testamentu), dokumenty IV Soboru Laterańskiego (1215) i I Soboru Watykańskiego (1869-1870) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego. Dobór tekstów poprzedzony był żmudnymi poszukiwaniami i studiowaniem literatury angelologicznej oraz starych ksiąg apokryficznych. W trakcie pracy skontaktowałem sie z prof. Sylwestrem Dworackim z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który dokonał przekładu części II Księgi Henocha (w oryginale w jęz. etiopskim) na łacinę.
Wystąpią: Talia Or (sopran), Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka.
Program festiwalu: http://www.gaudemater.com/informacje/179/Program/Glowna
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.