PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater z polską premierą III Symfonii Łukaszewskiego

2015-04-27

W dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie odbędzie się XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Ważnymi wydarzeniami 25. edycji festiwalu będą koncert z okazji 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem kompozytora oraz polska premiera III Symfonii Pawła Łukaszewskiego.

 

Podczas jubileuszowej edycji zabrzmią dzieła z różnych obszarów muzyki sakralnej, jak m.in.: od chorału gregoriańskiego i motetów Palestriny, przez pieśni polifoniczne Gruzji, po jazzowe Misterium Stabat Mater Włodka Pawlika i Requiem o ziemi z elementami flamenco Paco Penii.


25. Festiwal rozpocznie się w Warszawie (30 kwietnia) „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a zakończy w Gdańsku 8 maja koncertem „Dona nobis pacem” z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Oprócz Bydgoszczy, Poznania i Radomska po raz pierwszy koncerty odbędą się w małych miejscowościach nieopodal Częstochowy, takich jak Mstów, gdzie 3 maja zabrzmią pieśni polifoniczne Gruzji oraz Leśniów, w którym (także 3 maja) Virum Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński zaprezentuje chorał gregoriański. W tym samym czasie (3 maja) we Wrzosowej uczestnicy festiwalu wysłuchają muzyki ze zbiorów jasnogórskich.


Koncert, który zabrzmi 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, będzie okazją do świętowania 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem wybitnego estońskiego kompozytora. Na koncercie zabrzmi nowa kompozycja Pärta, a także inne jego dzieła oraz utwory Vivaldiego. Utwory wykonają kontratenor Andreas Scholl, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Andrzej Białko (organy) i Morphing Chamber Orchestra pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

 

III Symfonię Pawła Łukaszewskiego będzie można usłyszeć po raz pierwszy w Polsce podczas koncertu finałowego Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Koncert odbędzie się 6 maja w Bazylice Jasnogórskiej. Dwuczęściowa III Symfonia "Symphony of Angels" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną powstała w roku 2010 w ramach Stypendium Miasta Warszawy. Jest owocem fascynacji kompozytora tematyką angelologiczną i wynika z obszernych studiów nad kanoniczną i pozakanoniczną literaturą biblijną.


Jak mówi sam Paweł Łukaszewski: Teksty zostały wybrane z następujących źródeł: I i II Księga Henocha (z apokryfów Starego Testamentu), dokumenty IV Soboru Laterańskiego (1215) i I Soboru Watykańskiego (1869-1870) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego. Dobór tekstów poprzedzony był żmudnymi poszukiwaniami i studiowaniem literatury angelologicznej oraz starych ksiąg apokryficznych. W trakcie pracy skontaktowałem sie z prof. Sylwestrem Dworackim z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który dokonał przekładu części II Księgi Henocha (w oryginale w jęz. etiopskim) na łacinę.


Wystąpią: Talia Or (sopran), Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka.

 

Program festiwalu: http://www.gaudemater.com/informacje/179/Program/Glowna

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.