Aktualności
XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater z polską premierą III Symfonii Łukaszewskiego
2015-04-27
W dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie odbędzie się XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Ważnymi wydarzeniami 25. edycji festiwalu będą koncert z okazji 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem kompozytora oraz polska premiera III Symfonii Pawła Łukaszewskiego.
Podczas jubileuszowej edycji zabrzmią dzieła z różnych obszarów muzyki sakralnej, jak m.in.: od chorału gregoriańskiego i motetów Palestriny, przez pieśni polifoniczne Gruzji, po jazzowe Misterium Stabat Mater Włodka Pawlika i Requiem o ziemi z elementami flamenco Paco Penii.
25. Festiwal rozpocznie się w Warszawie (30 kwietnia) „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a zakończy w Gdańsku 8 maja koncertem „Dona nobis pacem” z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Oprócz Bydgoszczy, Poznania i Radomska po raz pierwszy koncerty odbędą się w małych miejscowościach nieopodal Częstochowy, takich jak Mstów, gdzie 3 maja zabrzmią pieśni polifoniczne Gruzji oraz Leśniów, w którym (także 3 maja) Virum Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński zaprezentuje chorał gregoriański. W tym samym czasie (3 maja) we Wrzosowej uczestnicy festiwalu wysłuchają muzyki ze zbiorów jasnogórskich.
Koncert, który zabrzmi 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, będzie okazją do świętowania 80. urodzin Arvo Pärta z udziałem wybitnego estońskiego kompozytora. Na koncercie zabrzmi nowa kompozycja Pärta, a także inne jego dzieła oraz utwory Vivaldiego. Utwory wykonają kontratenor Andreas Scholl, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Andrzej Białko (organy) i Morphing Chamber Orchestra pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.
III Symfonię Pawła Łukaszewskiego będzie można usłyszeć po raz pierwszy w Polsce podczas koncertu finałowego Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie. Koncert odbędzie się 6 maja w Bazylice Jasnogórskiej. Dwuczęściowa III Symfonia "Symphony of Angels" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną powstała w roku 2010 w ramach Stypendium Miasta Warszawy. Jest owocem fascynacji kompozytora tematyką angelologiczną i wynika z obszernych studiów nad kanoniczną i pozakanoniczną literaturą biblijną.
Jak mówi sam Paweł Łukaszewski: Teksty zostały wybrane z następujących źródeł: I i II Księga Henocha (z apokryfów Starego Testamentu), dokumenty IV Soboru Laterańskiego (1215) i I Soboru Watykańskiego (1869-1870) oraz Katechizm Kościoła Katolickiego. Dobór tekstów poprzedzony był żmudnymi poszukiwaniami i studiowaniem literatury angelologicznej oraz starych ksiąg apokryficznych. W trakcie pracy skontaktowałem sie z prof. Sylwestrem Dworackim z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który dokonał przekładu części II Księgi Henocha (w oryginale w jęz. etiopskim) na łacinę.
Wystąpią: Talia Or (sopran), Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka.
Program festiwalu: http://www.gaudemater.com/informacje/179/Program/Glowna
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.