Aktualności
Festiwal Musica Electronica Nova 2015
2015-05-12
W dniach 15-23 maja we Wrocławiu odbędzie się kolejna edycja festiwalu Musica Electronica Nova, którego dyrektorem artystycznym jest Elżbieta Sikora. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi m.in. ostatni utwór Kazimierza Serockiego „Pianophonie” na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę.
Dzieło wykona Orkiestra Symfoniczna NFM pod batutą Benjamina Shwartza, Toros Can (fortepian) oraz Cezary Duchnowski i Marcin Rupociński (elektronika).
19 maja w ramach festiwalowego cyklu wykładów i dyskusji odbędzie się spotkanie z Elżbietą Sikorą – uznaną kompozytorką i dyrektor artystyczną Musica Electronica Nova oraz Pierre’em Jodlowskim, kompozytorem muzyki elektronicznej i teatralnej.
Szósta edycja festiwalu Musica Electronica Nova skupia się na związkach muzyki i sztuk wizualnych. Według Johna Cage’a, który w latach 70. XX wieku mocno rozszerzył granice materiału muzycznego, muzyka może stać się zjawiskiem wizualnym: to, co widzimy ma tak istotne znaczenie, że może poprowadzić nasze słuchanie ku nowym polom percepcji. Celem festiwalu jest, jak mówią organizatorzy, „było zniesienie granic, w których prezentacja muzyki współczesnej mogłaby utknąć. Wszystkie wydarzenia są nie tylko koncertami, ale także szerszymi doświadczeniami, którym chcemy się dzielić z naszą publicznością. Obecnie zewsząd dobiega jakaś „muzyka”, niebezpiecznie penetrując w ciągłym strumieniu każdą przestrzeń publiczną. Dla tych, którzy są ciekawi nowych wrażeń, festiwal MEN jest czymś więcej niż tylko odpowiedzią na zalewającą nas masę dźwiękową – jest rzeczywistą koniecznością dokonywania odkryć i szukania ludzkich przeżyć. Pragniemy je uczynić zarówno ambitnymi, jak i przystępnymi.”
Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.