Aktualności
III Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2015-05-06
Trzecia edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (15-22 maja, Gorzów Wielkopolski) będzie się odbywała pod hasłem „Trwanie i ruch”. W programie znalazły się m.in. utwory patrona festiwalu takie jak „Krzesany”, „Introitus” z „Missa pro pace” i „Preludium chorałowe”.
Podczas realizowanego we wnętrzu jednego z gorzowskich kościołów koncertu oratoryjnego usłyszeć będzie można "Concerto da Requiem" Dmitry’ego Varelasa. Ta dedykowana pamięci Wojciecha Kilara kompozycja będzie kolejną formą wspomnienia patrona Festiwalu Muzyki Współczesnej. Oprócz tego będzie miała miejsce wystawa zdjęć „Wojciech Kilar – teraz, teraz, teraz… i amen" oraz projekcja filmu „Wojciech Kilar. Credo” w reżyserii Zdzisława Sowińskiego.
Obok pamięci, tradycji i sacrum zaprezentuje się najnowsza muzyka współczesna w doskonałym wydaniu. Publiczność festiwalu usłyszy kompozycje światowej sławy artysty, wybitnego pianisty Leszka Możdżera w wykonaniu samego autora. Specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej solista Leszek Lorent wykona dwie partie solowe w kompozycji Marcina Błażewicza "Kali Yuga". W gotyckiej przestrzeni gorzowskiej katedry wybrzmią dzieła współczesnej muzyki organowej w wykonaniu Juliana Gembalskiego. Młodej publiczności festiwalowej zaproponujemy wyjątkowe w skali światowej przedsięwzięcie muzyczne STEVE NASH & TURNTABLE ORCHESTRA SYMFONICZNIE – projekt muzyczny na 9 gramofonów, 9 didżejów, fortepian i orkiestrę. Festiwal zwieńczy koncert galowy, podczas którego usłyszymy utwór "Veni Creator" Grzegorza Duchnowskiego oraz muzykę filmową Jana A. P. Kaczmarka w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej. W festiwalowym repertuarze - dzięki Konkursowi dla Młodych Kompozytorów, którego tegoroczna edycja poświecona jest skomponowaniu utworu na orkiestrę symfoniczną - nie zabraknie też utworów debiutujących twórców. Program festiwalu uzupełnią działania edukacyjne oraz spotkania z twórcami.
Trzecią edycję Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara obok wymienionych wyżej artystów swoim udziałem uświetnią: Jan A. P. Kaczmarek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Iwona Hossa, Krzysztof, Meisinger, Daniel Sierbin, Kacper Nowak, Beata Gramza, Marta Ożelska-Kurzawa, Adrian Foltyn, Dagmara Barna, Katarzyna Włodarczyk, Patryk Rybarczyk, Marcin Pawelec oraz Poznański Chór Kameralny pracujący pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.
Szczegóły pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.