PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

VIII Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

2015-05-27

Już po raz ósmy odbędzie się Festiwal Muzyki Filmowej, jedno z najważniejszych muzycznych spotkań dla miłośników X muzy. Organizatorzy zapraszają w dniach 27-31 maja do Krakowa na koncerty muzyki do filmów, seriali i gier komputerowych. 

 

Pierwszy dzień Festiwalu to prezentacja muzyki towarzyszącej grom komputerowym na koncercie zespołu Critical Hit. Jego liderem jest Jason Hayes, naczelny kompozytor studia Blizzard. Podczas koncertu będzie można usłyszeć muzykę z takich produkcji jak Diablo III, Skyrim, World of Warcraft, Final Fantasy, Legend of Zelda, Kingdom Hearts i Metal Gear Solid. Usłyszymy także muzykę z tak klasycznych gier jak Tetris, Pokémon, Super Mario i Angry Birds.


Na kolejne dwa dni (28-29 maja) Festiwal przeniesie się do Centrum Kongresowego ICE. Pierwszy dzień będzie poświęcony muzyce z filmów Andrzeja Wajdy. Koncert Scoring4Wajda będzie próbą opowiedzenia dorobku wybitnego reżysera poprzez pryzmat muzyki wykorzystanej w filmach oraz osobowości kompozytorów, z którymi współpracował. Podczas gali zabrzmią specjalnie przygotowane suity koncertowe tak znakomitych twórców jak: Stanisław Radwan, Wojciech Kilar, Zygmunt Konieczny, Krzysztof Komeda, Andrzej Korzyński, Paweł Mykietyn czy Krzysztof Penderecki. W programie znajdzie się muzyka pisana do filmów i spektakli Wajdy, m.in.: Wesela, Ziemi Obiecanej, Pana Tadeusza, Zemsty, Smugi cienia, Nocy listopadowej, Niewinnych Czarodziejów, Polowania na muchy, Człowieka z marmuru, Tataraku i Katynia. Muzykę z najważniejszych filmów reżysera usłyszymy w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W trakcie koncertu w ICE Kraków po raz pierwszy zostanie wręczona Nagroda im. Wojciecha Kilara ufundowana przez miasta Kraków, Katowice i Wytwórnię Filmową Alvernia Studios.


29 maja w Centrum Kongresowym zabrzmi koncert „Szekspir Symfonicznie”, na którym zaprezentowane zostaną fragmenty ścieżek dźwiękowych i tematów muzycznych najsłynniejszych adaptacji filmowych dzieł Szekspira. Uświetnią go swoją obecnością Patrick Doyle, Jocelyn Pook, zdobywca Oscara Stephen Warbeck, a także słynna oscarowa para Julie Taymor i Elliot Goldenthal. W programie usłyszymy rozpoznawalne tematy Nino Roty z Romea i Julii (1968) i Miklósa Rózsy z Juliusza Cezara (1953), ale również fragmenty baletu Romeo i Julia Siergieja Prokofjewa czy piękną suitę Ennio Morricone z Hamleta (1990). Wydarzeniem będzie polska premiera suit z Henryka IV (2012) i z oskarowego obrazu Zakochany Szekspir (1998). Podczas koncertu usłyszymy muzykę do Kupca Weneckiego (2004). W finale koncertu prawdziwa uczta dla fanów muzyki filmowej — światowa premiera wielkiego dzieła symfonicznego zdobywcy Oscara Elliota Goldenthala, który zaprezentuje dzieło oparte na tematach z Tytusa Andronikusa, baletu Otello, mrocznej i elektronicznej Burzy oraz z najnowszego filmu Julie Taymor Sen nocy letniej. Koncert wykonają Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą znakomitego niemieckiego dyrygenta Christiana Schumanna.


Na 30 i 31 maja FMF przeniesie się do Tauron Areny Kraków. Najpierw odbędzie się Międzynarodowa Gala Seriali, a na koniec monumentalny Star Trek z 2009 roku z muzyką zdobywcy Oscara Michaela Giacchino na żywo.

Na Gali Seriali wystąpią m.in. Ramin Djawadi – odpowiedzialny przede wszystkim za muzykę do Gry o Tron, ale także do filmów Equilibrium, Iron Man czy Starcie Tytanów oraz Trevor Morris komponujący do takich historycznych produkcji jak Rodzina Borgiów i Dynastia Tudorów.

W ramach festiwalu odbędzie się również druga edycja koncertu Młodzi na poważnie. Podczas tegorocznego koncertu w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią kompozycje wybitnych polskich muzyków takich jak Michał Lorenc (Bandyta, Psy, Ojciec Mateusz) czy Krzesimir Dębski (Ogniem i mieczem). Młodzi muzycy pod batutą Moniki Bachowskiej będą mieli okazję już po raz drugi pokazać owoce swojej ciężkiej pracy podczas festiwalu. 

 

FMF Youth Orchestra zagra na poważnie, nie usłyszycie wprawek, ani muzyki z bajek, a suity z wybitnych filmów polskiej kinematografii. Koncert jest efektem wspólnej inicjatywy Krakowskiego Biura Festiwalowego, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.