PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

VIII Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

2015-05-27

Już po raz ósmy odbędzie się Festiwal Muzyki Filmowej, jedno z najważniejszych muzycznych spotkań dla miłośników X muzy. Organizatorzy zapraszają w dniach 27-31 maja do Krakowa na koncerty muzyki do filmów, seriali i gier komputerowych. 

 

Pierwszy dzień Festiwalu to prezentacja muzyki towarzyszącej grom komputerowym na koncercie zespołu Critical Hit. Jego liderem jest Jason Hayes, naczelny kompozytor studia Blizzard. Podczas koncertu będzie można usłyszeć muzykę z takich produkcji jak Diablo III, Skyrim, World of Warcraft, Final Fantasy, Legend of Zelda, Kingdom Hearts i Metal Gear Solid. Usłyszymy także muzykę z tak klasycznych gier jak Tetris, Pokémon, Super Mario i Angry Birds.


Na kolejne dwa dni (28-29 maja) Festiwal przeniesie się do Centrum Kongresowego ICE. Pierwszy dzień będzie poświęcony muzyce z filmów Andrzeja Wajdy. Koncert Scoring4Wajda będzie próbą opowiedzenia dorobku wybitnego reżysera poprzez pryzmat muzyki wykorzystanej w filmach oraz osobowości kompozytorów, z którymi współpracował. Podczas gali zabrzmią specjalnie przygotowane suity koncertowe tak znakomitych twórców jak: Stanisław Radwan, Wojciech Kilar, Zygmunt Konieczny, Krzysztof Komeda, Andrzej Korzyński, Paweł Mykietyn czy Krzysztof Penderecki. W programie znajdzie się muzyka pisana do filmów i spektakli Wajdy, m.in.: Wesela, Ziemi Obiecanej, Pana Tadeusza, Zemsty, Smugi cienia, Nocy listopadowej, Niewinnych Czarodziejów, Polowania na muchy, Człowieka z marmuru, Tataraku i Katynia. Muzykę z najważniejszych filmów reżysera usłyszymy w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W trakcie koncertu w ICE Kraków po raz pierwszy zostanie wręczona Nagroda im. Wojciecha Kilara ufundowana przez miasta Kraków, Katowice i Wytwórnię Filmową Alvernia Studios.


29 maja w Centrum Kongresowym zabrzmi koncert „Szekspir Symfonicznie”, na którym zaprezentowane zostaną fragmenty ścieżek dźwiękowych i tematów muzycznych najsłynniejszych adaptacji filmowych dzieł Szekspira. Uświetnią go swoją obecnością Patrick Doyle, Jocelyn Pook, zdobywca Oscara Stephen Warbeck, a także słynna oscarowa para Julie Taymor i Elliot Goldenthal. W programie usłyszymy rozpoznawalne tematy Nino Roty z Romea i Julii (1968) i Miklósa Rózsy z Juliusza Cezara (1953), ale również fragmenty baletu Romeo i Julia Siergieja Prokofjewa czy piękną suitę Ennio Morricone z Hamleta (1990). Wydarzeniem będzie polska premiera suit z Henryka IV (2012) i z oskarowego obrazu Zakochany Szekspir (1998). Podczas koncertu usłyszymy muzykę do Kupca Weneckiego (2004). W finale koncertu prawdziwa uczta dla fanów muzyki filmowej — światowa premiera wielkiego dzieła symfonicznego zdobywcy Oscara Elliota Goldenthala, który zaprezentuje dzieło oparte na tematach z Tytusa Andronikusa, baletu Otello, mrocznej i elektronicznej Burzy oraz z najnowszego filmu Julie Taymor Sen nocy letniej. Koncert wykonają Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą znakomitego niemieckiego dyrygenta Christiana Schumanna.


Na 30 i 31 maja FMF przeniesie się do Tauron Areny Kraków. Najpierw odbędzie się Międzynarodowa Gala Seriali, a na koniec monumentalny Star Trek z 2009 roku z muzyką zdobywcy Oscara Michaela Giacchino na żywo.

Na Gali Seriali wystąpią m.in. Ramin Djawadi – odpowiedzialny przede wszystkim za muzykę do Gry o Tron, ale także do filmów Equilibrium, Iron Man czy Starcie Tytanów oraz Trevor Morris komponujący do takich historycznych produkcji jak Rodzina Borgiów i Dynastia Tudorów.

W ramach festiwalu odbędzie się również druga edycja koncertu Młodzi na poważnie. Podczas tegorocznego koncertu w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią kompozycje wybitnych polskich muzyków takich jak Michał Lorenc (Bandyta, Psy, Ojciec Mateusz) czy Krzesimir Dębski (Ogniem i mieczem). Młodzi muzycy pod batutą Moniki Bachowskiej będą mieli okazję już po raz drugi pokazać owoce swojej ciężkiej pracy podczas festiwalu. 

 

FMF Youth Orchestra zagra na poważnie, nie usłyszycie wprawek, ani muzyki z bajek, a suity z wybitnych filmów polskiej kinematografii. Koncert jest efektem wspólnej inicjatywy Krakowskiego Biura Festiwalowego, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.