Aktualności
Prawykonanie "Naninana" Aleksandra Nowaka
2015-05-28
29 maja w Warszawie prawykonany zostanie utwór utwór „Naninana” na amplifikowany instrument klawiszowy i orkiestrę smyczkową w dwóch grupach (2015) Aleksandra Nowaka. Został on skomponowany na koncert z okazji uroczystego otwarcia nowej siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Oprócz premierowego utworu usłyszymy również inne dzieła tego kompozytora „Dziennik zapisany w połowie” na wiolonczelę, perkusję i smyczki (2013) oraz „Last Days of Wanda B.” na orkiestrę smyczkową (2006) w wykonaniu Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. W partiach solowych wystąpią Magdalena Bojanowicz (vc) i Piotr Sałajczyk (pno fender rhodes).
Kompozytor powiedział o swoim utworze:
NANINANA na amplifikowany instrument klawiszowy (zdecydowanie najlepiej jeśli jest to klasyczne Fender Rhodes Stage Piano) i orkiestrę smyczkową w dwóch symetrycznych grupach zamówiona przez Narodowy Instytut Audiowizualny z okazji otwarcia nowej siedziby w 2015 roku to kompozycja na temat szczególnego rodzaju nieobecności. Można tę nieobecność określić jako odczuwaną, ale trudną do zrozumienia. Jest tu wiele elementów, które mogą taką nieobecność obrazować – od dźwięków wstępu mających brzmieć, ale nie do końca, poprzez pierwsze pojawienie się solisty, którego partia zawiera skrawki skomponowanej melodii, ale jest w niemałej mierze improwizowana, część środkową, w której harmonia może sugerować beznadziejną tęsknotę za czymś co nie wróci, aż po finałowy bieg do kulminacji, która jest, ale jakby jej nie było…
Mottem dla utworu jest wierszyk anonimowego autora wydający się nawiązywać do konceptu tzw. „Kota Schroedingera” będącego (beznadziejną) próbą zdroworozsądkowego wytłumaczenia urągających logice zjawisk w mikroskali naszego świata:
Gdzie, ach gdzie
jest ów kot co jest
i go nie ma?
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.