Aktualności
Prawykonanie "Naninana" Aleksandra Nowaka
2015-05-28
29 maja w Warszawie prawykonany zostanie utwór utwór „Naninana” na amplifikowany instrument klawiszowy i orkiestrę smyczkową w dwóch grupach (2015) Aleksandra Nowaka. Został on skomponowany na koncert z okazji uroczystego otwarcia nowej siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Oprócz premierowego utworu usłyszymy również inne dzieła tego kompozytora „Dziennik zapisany w połowie” na wiolonczelę, perkusję i smyczki (2013) oraz „Last Days of Wanda B.” na orkiestrę smyczkową (2006) w wykonaniu Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. W partiach solowych wystąpią Magdalena Bojanowicz (vc) i Piotr Sałajczyk (pno fender rhodes).
Kompozytor powiedział o swoim utworze:
NANINANA na amplifikowany instrument klawiszowy (zdecydowanie najlepiej jeśli jest to klasyczne Fender Rhodes Stage Piano) i orkiestrę smyczkową w dwóch symetrycznych grupach zamówiona przez Narodowy Instytut Audiowizualny z okazji otwarcia nowej siedziby w 2015 roku to kompozycja na temat szczególnego rodzaju nieobecności. Można tę nieobecność określić jako odczuwaną, ale trudną do zrozumienia. Jest tu wiele elementów, które mogą taką nieobecność obrazować – od dźwięków wstępu mających brzmieć, ale nie do końca, poprzez pierwsze pojawienie się solisty, którego partia zawiera skrawki skomponowanej melodii, ale jest w niemałej mierze improwizowana, część środkową, w której harmonia może sugerować beznadziejną tęsknotę za czymś co nie wróci, aż po finałowy bieg do kulminacji, która jest, ale jakby jej nie było…
Mottem dla utworu jest wierszyk anonimowego autora wydający się nawiązywać do konceptu tzw. „Kota Schroedingera” będącego (beznadziejną) próbą zdroworozsądkowego wytłumaczenia urągających logice zjawisk w mikroskali naszego świata:
Gdzie, ach gdzie
jest ów kot co jest
i go nie ma?
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.