Aktualności
Musikfestspiele Saar 2015
2015-05-07
W ramach trwającego od lutego do lipca festiwalu polskiej muzyki Musikfestspiele Saar prezentowana jest twórczość kompozytorów klasycznych, takich jak Fryderyk Chopin, Karol Kurpiński, Stanisław Moniuszko i Karol Szymanowski oraz współczesnych, jak na przykład Krzysztof Penderecki i Henryk Mikołaj Górecki.
23 maja zaprezentowana zostanie „Halka” Stanisława Moniuszki, opera, która wykonana będzie z niemieckojęczynym librettem. Dzieło Moniuszki wykonają soliści, chór i orkiestra Pfalztheaters Kaiserslautern pod dyrekcją Rodriga Tomillla. Reżyseruje Michael Sturm.
31 maja publiczność festiwalu będzie mogła wysłuchać przejmującej III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego, którą wykonają artyści Collegium Vocale Blieskastel i Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz pod dyrekcją Christiana von Blohna.
Artyści Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego oraz Daniel Bollinger (klarnet) przedstawią w dniach 6-8 czerwca Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego, dzieło powstałe w 1823 roku w Paryżu. Utwór, którego do dzisiejszych czasów przetrwała jedynie pierwsza część, cieszy się dużą popularnością na scenach całego świata oraz uznaniem artystów wykonujących partię solową klarnetu.
Na koncercie 6 czerwca oprócz utworu Kurpińskiego usłyszeć będzie można dzieła Czajkowskiego, z kolei zaś 7 i 8 czerwca w programie znalazły się inne utwory polskich kompozytorów – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, uwertura Bajka Stanisława Moniuszki oraz Krzesany i Suita do filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara.
Szczegółowy program znajduje się tutaj: http://www.musikfestspielesaar.de/programm/programm2015/
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.