Aktualności
28 maja - premiera "Casanovy w Warszawie"
2015-05-14
28 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premierowy spektakl baletu „Casanova w Warszawie” Krzysztofa Pastora z muzyką Wolfganga Amadeusza Mozarta. Przedstawienie powstało z inicjatywy Polskiego Baletu Narodowego na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Librecista Paweł Chynowski i choreograf Krzysztof Pastor oparli się na historii pobytu Giacomo Casanovy w Warszawie 250 lat temu, w pierwszych miesiącach istnienia królewskiego teatru publicznego Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sięgnęli przy tym do mniej znanych utworów wokalnych i orkiestrowych Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego muzyka dominowała w tamtej epoce. Partyturę zestawił dla potrzeb przedstawienia Jakub Chrenowicz, obejmując zarazem kierownictwo muzyczne prapremiery. Scenografem przedstawienia jest wybitny włoski artysta Gianni Quaranta, znany ze swych prac dla czołowych teatrów świata oraz głośnych produkcji filmowych, jak np.„Farinelli, ostatni kastrat”, laureat Oscara, Cesara i wielu innych prestiżowych nagród.
Casanova spędził w Warszawie kilka miesięcy na przełomie lat 1765-66. Obracał się w kręgu Stanisława Augusta, jego dworu i teatru. Ze szczególnym upodobaniem przebywał w gronie artystów baletu królewskiego. Był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni Saskiej. Adorował u nas konkurujące ze sobą włoskie primabaleriny: Annę Binetti, Caterinę Gattai i Teresę Casacci, oklaskiwał też występy legendarnego tancerza Charlesa Le Picqa, zwanego „Apollinem Tańca” europejskiej sceny baletowej. Na koniec wdał się w konflikt i pojedynek z faworytem króla, hrabią Franciszkiem Ksawerym Branickim. A wszystko to opisał barwnie w swoich kultowych pamiętnikach. Balet „Casanova w Warszawie” nawiązuje do tych wydarzeń, tworząc malowniczą wizję inscenizacyjną tamtej epoki, teatru i baletu oraz ludzi, których znamy dobrze z kart polskiej historii.
Balet w dwóch aktach
Libretto: Paweł Chynowski
Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor
Dyrygent i koncepcja muzyczna: Jakub Chrenowicz
Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta
Światła: Daniele Nannuzzi
Obsada:
Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Spektakle:
28/05/2015, godz. 19.00 – prapremiera
29/05/2015, godz. 19.00
30/05/2015, godz. 19.00
31/05/2015, godz. 18.00
02/06/2015, godz. 19.00
06/06/2015, godz. 19.00
07/06/2015, godz. 19.00
Sala Moniuszki
Teatr Wielki – Opera Narodowa
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.