PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

28 maja - premiera "Casanovy w Warszawie"

2015-05-14

28 maja w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premierowy spektakl baletu „Casanova w Warszawie” Krzysztofa Pastora z muzyką Wolfganga Amadeusza Mozarta. Przedstawienie powstało z inicjatywy Polskiego Baletu Narodowego na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

 

Librecista Paweł Chynowski i choreograf Krzysztof Pastor oparli się na historii pobytu Giacomo Casanovy w Warszawie 250 lat temu, w pierwszych miesiącach istnienia królewskiego teatru publicznego Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sięgnęli przy tym do mniej znanych utworów wokalnych i orkiestrowych Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego muzyka dominowała w tamtej epoce. Partyturę zestawił dla potrzeb przedstawienia Jakub Chrenowicz, obejmując zarazem kierownictwo muzyczne prapremiery. Scenografem przedstawienia jest wybitny włoski artysta Gianni Quaranta, znany ze swych prac dla czołowych teatrów świata oraz głośnych produkcji filmowych, jak np.„Farinelli, ostatni kastrat”, laureat Oscara, Cesara i wielu innych prestiżowych nagród.

Casanova spędził w Warszawie kilka miesięcy na przełomie lat 1765-66. Obracał się w kręgu Stanisława Augusta, jego dworu i teatru. Ze szczególnym upodobaniem przebywał w gronie artystów baletu królewskiego. Był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni Saskiej. Adorował u nas konkurujące ze sobą włoskie primabaleriny: Annę Binetti, Caterinę Gattai i Teresę Casacci, oklaskiwał też występy legendarnego tancerza Charlesa Le Picqa, zwanego „Apollinem Tańca” europejskiej sceny baletowej. Na koniec wdał się w konflikt i pojedynek z faworytem króla, hrabią Franciszkiem Ksawerym Branickim. A wszystko to opisał barwnie w swoich kultowych pamiętnikach. Balet „Casanova w Warszawie” nawiązuje do tych wydarzeń, tworząc malowniczą wizję inscenizacyjną tamtej epoki, teatru i baletu oraz ludzi, których znamy dobrze z kart polskiej historii.

Balet w dwóch aktach
Libretto: Paweł Chynowski

Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor
Dyrygent i koncepcja muzyczna: Jakub Chrenowicz
Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta
Światła: Daniele Nannuzzi

Obsada:
Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Spektakle:
28/05/2015, godz. 19.00 – prapremiera
29/05/2015, godz. 19.00
30/05/2015, godz. 19.00
31/05/2015, godz. 18.00
02/06/2015, godz. 19.00
06/06/2015, godz. 19.00
07/06/2015, godz. 19.00

Sala Moniuszki
Teatr Wielki – Opera Narodowa

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.