Aktualności
Utwory Góreckich na obchody jubileuszu Filharmonii Śląskiej
2015-05-14
Osią koncertu 23 maja, wpisującego się w obchody jubileuszowego, siedemdziesiątego sezonu Filharmonii Śląskiej będzie muzyka polska. W programie zestawione zostaną sakralne utwory "Gloria" Mikołaja Góreckiego oraz "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego.
"Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego i "Gloria" Mikołaja Góreckiego zabrzmią po sobie, jak w tradycyjnym cyklu mszalnym. Zaprezentowane zostaną przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Mimo że powstały niezależnie od siebie, "Gloria" Mikołaja Góreckiego w 2000 roku, a "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego w latach 2004-2005, utwory te mają kilka cech wspólnych. Oczywiste jest ich sakralne pochodzenie. Henryk Mikołaj Górecki nosił się z zamiarem napisania całego cyklu mszalnego – ostatecznie zdążył ukończyć tylko pierwsze jego ogniwo. "Gloria" Mikołaja Góreckiego symbolicznie więc dopełnia ideę twórczą ojca. Wrażenie jest tym silniejsze, że obydwie kompozycje mają podobną obsadę, w której podstawą jest chór mieszany i orkiestra smyczkowa.
Oba dzieła miały swoje premiery w ubiegłym roku: "Kyrie" Henryka Mikołaja Góreckiego w kwietniu podczas warszawskiego koncertu w hołdzie Janowi Pawłowi II (projektowana msza miała powstać właśnie na prośbę JPII), a Gloria Mikołaja Góreckiego w październiku podczas – znamienne – Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.
Program jubileuszowego koncertu Filharmonii Śląskiej dopełni "II Koncert skrzypcowy d-moll" Henryka Wieniawskiego z Piotrem Pławnerem w roli solisty.
Gratulujemy Filharmonii Śląskiej jubileuszu 70-lecia, życząc wielu kolejnych, równie ciekawych przedsięwzięć.
Szczegóły: www.filharmonia-slaska.eu
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.