Aktualności
Romuald Twardowski świętuje 85. urodziny
2015-06-17
Dziś, 17 czerwca, Romuald Twardowski świętuje 85. urodziny. Z tej okazji w Warszawie odbywa się koncert jubileuszowy, my zaś zadaliśmy Kompozytorowi kilka typowych i nietypowych pytań. Dzięki nim mogliśmy się dowiedzieć, kto miał największy wpływ na twórczość Romualda Twardowskiego, kim zostałby, gdyby nie był kompozytorem oraz... jakie jest jego ulubione danie. Zapraszamy do lektury!
Kilka pytań do... Romualda Twardowskiego
Pierwsze muzyczne wspomnienie… Lata przedwojenne, kościół pobernardyński w Wilnie. ORGANY!
Mój pierwszy napisany utwór… Preludium F-dur na organy na motywach kolędy Lulajże Jezuniu. Skomponowane przy organach świętojańskich 11 listopada 1947 roku.
Inspiruje mnie…poezja, literatura, podróże, przyroda.
Największe kompozytorskie wyzwanie…Stworzenie własnego, odrębnego stylu opartego na syntezie Nowego i Starego.
Moi słuchacze…to ludzie mający poważny, a nie „festiwalowy” stosunek do muzyki. Myślę o tzw. publiczności „filharmonicznej” w miarę „wyrobionej” i kompetentnej. Berlin, Londyn, Moskwa mają taką publiczność…
Tradycja czy nowoczesność? Jedno nie wyklucza drugiego. Przyszłość i teraźniejszość rodzą się z przeszłości.
Na co dzień słucham…coraz mniej muzyki. Swojej muzyki właściwie nie słucham. Czasami przypominam to i owo z twórczości Strawińskiego, Ravela, Bacha, Vivaldiego. Pod nosem mruczę najczęściej pieśni kościelne…
Gdybym nie był kompozytorem…zostałbym malarzem. Mam wrażliwe oko, wrodzone poczucie estetyki.
Największy wpływ na mnie miał…Strawiński i Lutosławski.
Nigdy nie zdecydowałbym się…zostać kompozytorem muzyki filmowej.
Nie wyobrażam sobie życia bez…muzyki. Mimo wszystko!
Nie lubię…poniedziałków oraz wszelkiej maści bufonów, ciaptaków i księżycowych pięknoduchów.
Chętnie wracam do...Wilna, miasta mojej młodości.
Danie, bez którego nie mogę żyć…Kołduny litewskie!
W wolnym czasie…dużo czytam i chodzę na spacery.
Szczegółowe informacje o dzisiejszym koncercie znaleźć można pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.