Aktualności
"Muzyka kameralna nr 5" Aleksandra Lasonia w Katowicach
2015-06-17
Gdy w 2002 roku na Warszawskiej Jesieni Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Aleksandra Lasonia wykonała jego Muzykę kameralną nr 5 „Cztery pory roku”, publiczność domagała się bisu. O niezwykłej sile tej muzyki będzie można się przekonać w najbliższą niedzielę w Katowicach.
21 czerwca odbędzie się w siedzibie NOSPR koncert, na którym publiczność będzie miała okazję wysłuchać m.in. Muzyki kameralnej nr 5 Aleksandra Lasonia oraz Eine kleine Herbstmusik na 11 instrumentów Pawła Mykietyna. Prawykonane zostaną również nowe utwory Tadeusza Wieleckiego Kompozycja dynamistatyczna i Ryuji Kuboty Petra.
Utwory wykona Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.
W książce programowej "Warszawskiej Jesieni" Aleksander Lasoń napisał:
"Muzyka kameralna nr 5 napisana została w 1981 roku z inicjatywy Zygmunta Krauzego, z perspektywą pierwszego wykonania w Paryżu w styczniu 1982 roku. Do prawykonania wówczas nie doszło z powodu wprowadzonego w Polsce w grudniu 1981 roku stanu wojennego. W latach 1981-84 dokonałem niewielkiej korekty; w tej ostatecznej postaci utwór zabrzmiał po raz pierwszy dopiero 1 kwietnia 1989 roku. Było to na Festiwalu 'Poznańska Wiosna'; grała Encores Chamber Orchestra pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. Poszczególne części (Wiosna, Lato, Jesień, Zima), wyraźnie ze sobą kontrastujące, powstawały w odpowiednich porach roku i są odzwierciedleniem moich stanów emocjonalnych i duchowych, a nie ilustracją muzyczną. Materiał dźwiękowy został poddany niekiedy dość ścisłej obróbce. Nieczęsto krępowany rygorem metrorytmicznym, daje wykonawcy pewną swobodę, która w efekcie powinna przynieść wynik oczekiwanej zgodności. Utwór zadedykowałem Krzysztofowi Drobie."
(cyt. za: http://culture.pl/pl/dzielo/aleksander-lason-muzyka-kameralna-nr-5)
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.