Aktualności
11. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny CHOPIN I JEGO EUROPA
2015-08-14
15 sierpnia rusza kolejna edycja festiwalu Chopin i jego Europa. Tegoroczna odsłona odbywa się pod hasłem „Przed wielkim Konkursem. Od Chopina d Skriabina”, łącząc dwa wielkie przedsięwzięcia związane z nazwiskiem Chopina: Festiwal, oraz październikowy Konkurs Chopinowski.
Chopin, Chopin i jeszcze raz Chopin w interpretacjach najznamienitszych wykonawców będzie motywem przewodnim przez najbliższe dwa festiwalowe tygodnie. Organizatorzy proponują recitale, koncerty kameralne i symfoniczne na instrumentach współczesnych i z epoki, wykonywane przez artystów z Polski i z zagranicy, rozpoczynających karierę oraz tych z już ugruntowaną pozycją w świecie muzycznym. W programie znajdzie się też wiele utworów innych kompozytorów polskich od Michała Kleofasa Ogińskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej, Edwarda Wolffa i Karola Lipińskiego do prawykonań utworów Andrzeja Czajkowskiego i Pawła Szymańskiego.
Program tylko pierwszych dwóch festiwalowych dni może przyprawić o zawrót głowy: obydwa koncerty fortepianowe Chopina na inauguracji w wykonaniu Nikolaia Lugansky’ego z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Alexandra Vedernikova, recital Alexandra Tharaud oraz koncert symfoniczny w wykonaniu Rosyjskiej Orkiestry Narodowej pod dyrekcją Michaiła Pletnieva, podczas którego zabrzmią utwory Czajkowskiego, Wieniawskiego (koncert d-moll w interpretacji Sergeja Krylova) oraz Karłowicza.
Po szczegóły zapraszamy tutaj: http://pl.chopin.nifc.pl/festival/edition2015/concerts/day/all
Autor portretu: Eugéne Delacroix
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.