Aktualności
Uroczysta premiera książki-wywiadu z Aleksandrą Kurzak „Si, Amore”
2015-09-15
26 września w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się uroczysta premiera książki „Si, Amore”, czyli rozmów, jakie przeprowadził z jedną z najsłynniejszych sopranistek świata Aleksandrą Kurzak Aleksander Laskowski.
Premiera książki połączona jest z dwoma koncertami, które w dniach 26 i 27 września odbędą się we Wrocławiu – rodzinnym mieście artystki.
26 września Aleksandra Kurzak oraz pianista Janusz Olejniczak zaprezentują pieśni i inne utwory Fryderyka Chopina. Chopinowskie pieśni znalazły się także na płycie „Songs” z 2010 roku, która szybko uzyskała w kraju status Złotej Płyty. Szczegóły koncertu: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/2354
27 września zaś w Hali Stulecia Aleksandra Kurzak wystąpi na scenie wraz z Krzysztofem Cugowskim oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej i Chórem Filharmonii Lubelskiej. Artyści wykonają hity operowe, operetkowe, musicalowe a utwory kojarzone z Krzysztofem Cugowskim usłyszymy w specjalnie na ten koncert stworzonych aranżacjach na orkiestrę symfoniczną. Szczegóły koncertu: http://www.koncertdwazywioly.pl/
Po koncercie 26 września zapraszamy do VIP Roomu, gdzie Aleksandra Kurzak będzie podpisywać zbiór rozmów, które przeprowadził z nią Aleksander Laskowski. Książkę „Si, Amore” będzie można kupić w księgarni Meloman na terenie NFM. Ci, którym nie uda się zdobyć podpisu artystki 26 września, będą mogli zdobyć autograf Aleksandry Kurzak po koncercie 27 września. „Si, Amore” będzie do nabycia na stoisku księgarni Meloman na terenie Hali Stulecia.
"Si, Amore" to zbiór rozmów, które Aleksander Laskowski odbył z najsłynniejszą polską śpiewaczką operową Aleksandrą Kurzak. Z prowadzonych przez kilkanaście miesięcy rozmów wyłonił się nowy portret Aleksandry Kurzak – nie tylko uwielbianej przez widzów i słuchaczy diwy operowej o światowej sławie i niezwykłej barwie głosu, ale również zmysłowej kobiety, dla której szczęście rodzinne jest najwyższym priorytetem. Opowieści słynnej sopranistki pozwalają czytelnikowi na poznanie kulis najwspanialszych spektakli operowych, tajników warsztatu wokalnego i aktorskiego oraz na przeniesienie się na sceny najważniejszych scen domów operowych świata - Metropolitan Opera, Covent Garden, La Scala, Teatro Real. Aleksandra Kurzak uchyla również rąbka tajemnicy swojego prywatnego życia, dzieląc się z nami swoim doświadczeniem macierzyństwa, opowiadając o relacjach rodzinnych (rodzice Aleksandry Kurzak również są znanymi muzykami, a mama – Jolanta Żmurko – gościnnie uczestniczy w rozmowach) i o miłości do Roberto Alagni, znakomitego tenora, partnera życiowego i scenicznego śpiewaczki oraz ojca ich córeczki Malèny.
Więcej o książce "Si, Amore": http://aleksandrakurzak.pwm.com.pl/
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.