PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

53. Bydgoski Festiwal Muzyczny

2015-09-17

Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upływa pod hasłem „Europejskie dziedzictwo. Chopin – Paderewski – Górecki - Penderecki” i odbywa się w dniach 12 września – 4 października.

 

Jak napisała o programie festiwalu Eleonora Harendarska:

„Na dziedzictwo kulturowe Europy składa się wiele elementów, a niewątpliwie jednym z czołowych jest wpływ polskiej muzyki, dorobku jej twórców i dokonań na arenie międzynarodowej, zatem, kiedy mówimy o muzyce polskiej nie sposób nie myśleć też – europejskiej. W dziejach powszechnej historii muzyki na przestrzeni wieków XIX – XXI szczególnie zapisali się: Fryderyk Chopin – jako kwintesencja polskości w muzyce, patron Filharmonii Ignacy Jan Paderewski – postać emanująca pięknym, wzorcowym patriotyzmem, odbitym w jego partyturach, który jako pianista, kompozytor i mąż stanu nie ustawał w walce o niepodległość ojczyzny, Henryk Mikołaj Górecki – jeden z najoryginalniejszych twórców muzyki naszych czasów i Krzysztof Penderecki, który wciąż kreuje nowe oblicze muzyki światowej. Pragniemy bliżej przedstawić Państwu czterech naszych Rodaków, wybitne, charyzmatyczne Osobowości, Artystów świata i wszech czasów, których dzieła będą królować w programie tegorocznego Festiwalu. Polski charakter tegorocznej Imprezy dopełnią prezentacje utworów kolejnych wybitnych kompozytorów: Karłowicza, Kilara, Lutosławskiego, Perkowskiego, Regameya, Szymanowskiego czy Tansmana oraz aktualnie tworzących, jak Mikołaj Górecki i Marta Ptaszyńska.”

 

W ciągu festiwalowych dni usłyszymy zatem: Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina i Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego (18.09.), Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina i IV Symfonię „Tansman episody” op. 85 Henryka Mikołaja Góreckiego (19.09.), I Kwartet smyczkowy op. 62 “Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego (21.09.).

 

22 września odbędzie się recital pieśni Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Piotra Perkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Konstantego Regameya i Witolda Lutosławskiego, które wykonają Barbara Zamek (sopran) i Lech Napierała (fortepian).

 

Z kolei 23 września Motion Trio oraz Piotr Orzechowski wykonają m.in. Bukoliki Witolda Lutosławskiego, Orawę Wojciecha Kilara, The Last Waltz in Vienna Marty Ptaszyńskiej, Mazurka C-dur op.24 nr 2 Fryderyka Chopina oraz Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.

 

Szczegółowy program festiwalu pod tym linkiem.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.