Aktualności
Polska muzyka w Rumunii
2015-10-26
13 listopada, w Olteńskiej Filharmonii w Rumunii, w ramach cyklu prezentującego zdobycze europejskiej muzyki, odbędzie się koncert poświęcony polskiej muzyce. Zaprezentowane wówczas zostaną trzy utwory „Concerto-Notturno” Mikołaja Góreckiego, uwertura „Bajka” Stanisława Moniuszki oraz poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza.
Filharmonia Olteńska w Krajowej w Rumunii w sezonie artystycznym 2015/2016 prezentuje cykl koncertów poświęconych muzycznemu dziedzictwu Europy. Łącznie zostało zaplanowanych 28 koncertów z towarzyszeniem 28 dyrygentów z różnych krajów.
Koncert poświęcony polskiej muzyce odbędzie się 13 listopada – Orkiestrę Filharmonii Olteńskiej poprowadzi maestro Jacek Rogala. W partii solowej skrzypiec usłyszymy Patrycję Piekutowską. Rumuńscy słuchacze będą mogli wysłuchać trzech polskich utworów, napisanych na przestrzeni ponad 150 lat i reprezentujących odmienną estetykę.
Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki powstała w 1848 roku, kompozytor nadał jej podtytuł „Opowieść zimowa”. Dynamiczna narracja oraz barwna instrumentacja utworu sprawia, że tytuł, nadany uwerturze przez kompozytora zachęca do interpretacji dzieła w kategoriach nadzwyczajnej opowieści fabularnej.
Poemat symfoniczny na orkiestrę „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza powstawał w latach 1904-1906. Utwór napisany został w formie tryptyku symfonicznego i można w nim usłyszeć wyraźne echa refleksji dotyczących kondycji ludzkiej i wątpliwości dotyczących egzystencji, których kompozytor doświadczał podczas samotnych wędrówek po szczytach Tatr.
Utwór „Concerto-Notturno” na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego powstał w roku 2000 i rychło stał się bardzo popularny wśród wykonawców na całym świecie, stając się stałym punktem repertuaru kilku orkiestr. Na popularność utworu złożyła się śpiewność i melodyjność utworu, łącząca liryzm I części nokturnowej z wirtuozowską, dynamiczną częścią II i nostalgiczną III częścią.
Więcej informacji na stronie Filharmonii.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.