Aktualności
Jubileusz 70-lecia PWM
2015-10-21
Światowa premiera oratorium „Sanctus Adalbertus” Henryka Mikołaja Góreckiego, konferencja naukowa, premiera monografii, wystawa „portrety polskiej muzyki”, spotkania z niezwykłymi ludźmi, którzy tworzyli polską i światową historię muzyki – tak właśnie świętujemy 70-lecie istnienia naszej oficyny.
Cykl wydarzeń uświetniających 70-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego rozpocznie się na początku listopada 2015 r. Kulminacyjnym punktem jubileuszu będzie światowa premiera oratorium „Sanctus Adalbertus” Henryka Mikołaja Góreckiego. Ostatnia, nieznana dotąd kompozycja Góreckiego powstała w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha. Oratorium miało być wykonane podczas pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Polskiemu papieżowi Górecki zamierzał je również dedykować.
Do prawykonania jednak nie doszło. Kompozytor zmarł w listopadzie 2010 roku pozostawiając pytanie o premierę „Sanctus Adalbertus” bez odpowiedzi. Ukończone oratorium odnalazł już po jego śmierci syn kompozytora Mikołaj Górecki. Za zgodą rodziny, światowe prawykonanie ostatniego dzieła jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku odbędzie się pięć lat po śmierci kompozytora, właśnie w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Wydarzenie ma charakter symboliczny, bo to właśnie w tej krakowskiej oficynie Górecki wydawał swoje pierwsze utwory i to z nią związany był przez całe swoje artystyczne życie.
Koncert odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Marii Konopnickiej 17). Oprócz światowej premiery „Sanctus Adalbertus” op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego usłyszymy również skomponowaną specjalnie na tę okazję uroczystą „Fanfarę” Pawła Mykietyna oraz „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza.
Wykonawcy: Wioletta Chodowicz – sopran, Artur Ruciński – baryton, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Jacek Kaspszyk – dyrygent, Teresa Majka-Pacanek – przygotowanie chórów.
W programie jubileuszowych wydarzeń znajdą się ponadto m.in. premiera monografii PWM autorstwa Małgorzaty Gąsiorowskiej, konferencja naukowa "Idea-zapis-brzmienie" (3 listopada, Kraków) oraz wystawa szkiców "Portrety polskiej muzyki" (do obejrzenia 4 listopada podczas koncertu jubileuszowego).
11 listopada wykonanie oratorium „Sanctus Adalbertus” Góreckiego powtórzone zostanie w siedzibie NOSPR w Katowicach.
Bilety dostępne w wybranych punktach informacji miejskiej INFOKRAKÓW oraz na portalu EVENTIM.pl.
Koncert został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?