Aktualności
Jubileusz 70-lecia PWM
2015-10-21
Światowa premiera oratorium „Sanctus Adalbertus” Henryka Mikołaja Góreckiego, konferencja naukowa, premiera monografii, wystawa „portrety polskiej muzyki”, spotkania z niezwykłymi ludźmi, którzy tworzyli polską i światową historię muzyki – tak właśnie świętujemy 70-lecie istnienia naszej oficyny.
Cykl wydarzeń uświetniających 70-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego rozpocznie się na początku listopada 2015 r. Kulminacyjnym punktem jubileuszu będzie światowa premiera oratorium „Sanctus Adalbertus” Henryka Mikołaja Góreckiego. Ostatnia, nieznana dotąd kompozycja Góreckiego powstała w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha. Oratorium miało być wykonane podczas pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Polskiemu papieżowi Górecki zamierzał je również dedykować.
Do prawykonania jednak nie doszło. Kompozytor zmarł w listopadzie 2010 roku pozostawiając pytanie o premierę „Sanctus Adalbertus” bez odpowiedzi. Ukończone oratorium odnalazł już po jego śmierci syn kompozytora Mikołaj Górecki. Za zgodą rodziny, światowe prawykonanie ostatniego dzieła jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku odbędzie się pięć lat po śmierci kompozytora, właśnie w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Wydarzenie ma charakter symboliczny, bo to właśnie w tej krakowskiej oficynie Górecki wydawał swoje pierwsze utwory i to z nią związany był przez całe swoje artystyczne życie.
Koncert odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Marii Konopnickiej 17). Oprócz światowej premiery „Sanctus Adalbertus” op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego usłyszymy również skomponowaną specjalnie na tę okazję uroczystą „Fanfarę” Pawła Mykietyna oraz „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza.
Wykonawcy: Wioletta Chodowicz – sopran, Artur Ruciński – baryton, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Jacek Kaspszyk – dyrygent, Teresa Majka-Pacanek – przygotowanie chórów.
W programie jubileuszowych wydarzeń znajdą się ponadto m.in. premiera monografii PWM autorstwa Małgorzaty Gąsiorowskiej, konferencja naukowa "Idea-zapis-brzmienie" (3 listopada, Kraków) oraz wystawa szkiców "Portrety polskiej muzyki" (do obejrzenia 4 listopada podczas koncertu jubileuszowego).
11 listopada wykonanie oratorium „Sanctus Adalbertus” Góreckiego powtórzone zostanie w siedzibie NOSPR w Katowicach.
Bilety dostępne w wybranych punktach informacji miejskiej INFOKRAKÓW oraz na portalu EVENTIM.pl.
Koncert został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.