Aktualności
Warsztaty i wykład dr Bogusławy Hubisz-Sielskiej w Birmingham
2015-11-30
W dniach 30 listopada – 2 grudnia dr Bogusława Hubisz-Sielska, autorka m.in. zbioru „Gamy i pasaże na altówkę”, będzie prowadziła warsztaty i wygłosi wykład o polskiej muzyce altówkowej w Birmingham Conservatoire przy Uniwersytecie w Birmingham.
Dr Bogusława Hubisz-Sielska - po ukończeniu z wyróżnieniem studiów w krakowskiej Wyższej Szkole Muzycznej odbyła studia uzupełniające u Stefana Kamasy w Warszawie oraz w Monachium u Kim Kashkashian. Uczestniczyła w festiwalach m.in. Poznańska Wiosna Muzyczna, Spotkania Muzyczne w Baranowie Sandomierskim, Dni Kompozytorów Krakowskich. Występowała w wielu miastach i miejscowościach w Polsce, jak również w Austrii, Czechach, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Nagrywała dla Polskiego Radia, Radia Austriackiego a także Radia Nowy Jork oraz Radia Watykańskiego. Występowała przed kamerami Telewizji Polskiej, austriackiej oraz niemieckiej. Dokonała nagrań płytowych z muzyką J.B. Vanhala (AP Classic) oraz Rachel Knobler i Roberta Fuchsa (Acte Prealable). Za zgodą Kompozytora opracowała na altówkę Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego (w orginale na klarnet i fortepian). Prawykonanie odbyło się w 1992 roku w Monachium. Przy fortepianie towarzyszył jej Mariusz Sielski. Publikowała w „Ruchu Muzycznym”, "Muzyce 21". Jest autorem hasła Rachel Knobler w leksykonie Kompozytorzy polscy 1918-2000. Prowadzi również działalność edytorską. Nuty w jej opracowaniu ukazały się w Polskim Wydawnictwie Muzycznym oraz Editio Alto (Niemcy). Zasiada w jury krajowych (Kraków 1979) i międzynarodowych konkursów (Castellana Grotte/Bari 2004, 2006, 2008). Jej nagranie Nigguna oraz Elegii Rachel Knobler było prezentowane w Radiu Princeton (USA, 2005, 2006) jako "odkrycie" w dziedzinie muzyki klasycznej. Jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia Artystycznego "Muzyka Centrum" oraz członkiem Niemieckiej Sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Altowiolowego (IVS). Długoletni pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, absolwenci jej klasy działają w kraju, a także w Hiszpanii, Niemczech i Włoszech, od 2001 jest również Koordynatorem Głównym Konserwatorium Krakowskiego im. Witolda Lutosławskiego, a od 2009 roku przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Altowiolowego.
(biogram za: strona oficjalna)
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?