PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Łukasz Borowicz o „Chapter 13” Agaty Zubel

2016-01-12

Już tylko tydzień dzieli nas od premiery Chapter 13 Agaty Zubel. Koncert 19 stycznia w Los Angeles poprowadzi Łukasz Borowicz, którego przepytaliśmy na tę okoliczność:

 

Jak doszło do tego, że to właśnie Pan stanie za pulpitem dyrygenckim w Los Angeles by poprowadzić prawykonanie najnowszego utworu Agaty Zubel Chapter 13?

Zaproszenie jest wynikiem mojej stałej współpracy z agencją artystyczną Cami Music oraz wieloletnich działań Instytutu Adama Mickiewicza, które skutecznie promują repertuar, kompozytorów, a także wykonawców polskich.
 

Jak dobrze zna Pan twórczość Agaty Zubel? Może któryś z Jej utworów jest Panu szczególnie bliski?

Twórczość Agaty Zubel obserwuję i podziwiam od wielu lat. Pamiętam moją fascynację jej II Symfonią, jej liczne występy we własnych dziełach, a także nasze wspólne wykonania.
 

Co jest dla Pana najciekawsze w partyturze Chapter 13?

Znakomite podążanie za tekstem literackim, całkowicie świeży i przekonujący mnie rodzaj ilustracji dźwiękowej, będący subtelnym nawiązaniem do kolorytu partytur klasyków francuskiej muzyki ubiegłego stulecia.
 

Chapter 13 wykorzystuje fragmenty tekstu Małego księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Czy użycie tego tekstu wpływa na tkankę i treść muzyczną utworu?

Oczywiście, albowiem każdy utwór napisany pod wpływem znakomitego tekstu nosi jego znamiona. Subtelna ironia, ulotna poezja i wieloznaczeniowość wypowiedzi Małego Księcia – wszystko to odnajduję w misternych układach rytmicznych, które nigdy nie są dosadne, zawsze pozostają w służbie ekspresji. Muzyka Agaty Zubel jest niesłychanie zmienna, z wielką łatwością przechodzi od nastroju zabawnego dialogu do metaforycznych podsumowań. Wszystko to składa się na wartość nowo powstałego dzieła.
 

Czy przygotowania do premiery w Los Angeles różniły/różnią się od standardowej Pana pracy nad nową partyturą? Chapter 13 jest utworem na kameralny skład. Jakie są tego konsekwencje dla dyrygenta?

Precyzja, precyzja i jeszcze raz precyzja. Skądinąd są to konsekwencje, które każdy dyrygent powinien (z przyjemnością) przywoływać, egzekwować i ponosić przy pracy nad utworami, zarówno na składy kameralne, jak i wielkie symfoniczne. Chapter 13 jest w swojej kategorii całkowicie bezkonkurencyjny jeśli chodzi o skalę trudności. Dlatego też z respektem, ale i wielką radością podejmujemy wyzwanie jego prawykonania.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.