PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Łukasz Borowicz o „Chapter 13” Agaty Zubel

2016-01-12

Już tylko tydzień dzieli nas od premiery Chapter 13 Agaty Zubel. Koncert 19 stycznia w Los Angeles poprowadzi Łukasz Borowicz, którego przepytaliśmy na tę okoliczność:

 

Jak doszło do tego, że to właśnie Pan stanie za pulpitem dyrygenckim w Los Angeles by poprowadzić prawykonanie najnowszego utworu Agaty Zubel Chapter 13?

Zaproszenie jest wynikiem mojej stałej współpracy z agencją artystyczną Cami Music oraz wieloletnich działań Instytutu Adama Mickiewicza, które skutecznie promują repertuar, kompozytorów, a także wykonawców polskich.
 

Jak dobrze zna Pan twórczość Agaty Zubel? Może któryś z Jej utworów jest Panu szczególnie bliski?

Twórczość Agaty Zubel obserwuję i podziwiam od wielu lat. Pamiętam moją fascynację jej II Symfonią, jej liczne występy we własnych dziełach, a także nasze wspólne wykonania.
 

Co jest dla Pana najciekawsze w partyturze Chapter 13?

Znakomite podążanie za tekstem literackim, całkowicie świeży i przekonujący mnie rodzaj ilustracji dźwiękowej, będący subtelnym nawiązaniem do kolorytu partytur klasyków francuskiej muzyki ubiegłego stulecia.
 

Chapter 13 wykorzystuje fragmenty tekstu Małego księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Czy użycie tego tekstu wpływa na tkankę i treść muzyczną utworu?

Oczywiście, albowiem każdy utwór napisany pod wpływem znakomitego tekstu nosi jego znamiona. Subtelna ironia, ulotna poezja i wieloznaczeniowość wypowiedzi Małego Księcia – wszystko to odnajduję w misternych układach rytmicznych, które nigdy nie są dosadne, zawsze pozostają w służbie ekspresji. Muzyka Agaty Zubel jest niesłychanie zmienna, z wielką łatwością przechodzi od nastroju zabawnego dialogu do metaforycznych podsumowań. Wszystko to składa się na wartość nowo powstałego dzieła.
 

Czy przygotowania do premiery w Los Angeles różniły/różnią się od standardowej Pana pracy nad nową partyturą? Chapter 13 jest utworem na kameralny skład. Jakie są tego konsekwencje dla dyrygenta?

Precyzja, precyzja i jeszcze raz precyzja. Skądinąd są to konsekwencje, które każdy dyrygent powinien (z przyjemnością) przywoływać, egzekwować i ponosić przy pracy nad utworami, zarówno na składy kameralne, jak i wielkie symfoniczne. Chapter 13 jest w swojej kategorii całkowicie bezkonkurencyjny jeśli chodzi o skalę trudności. Dlatego też z respektem, ale i wielką radością podejmujemy wyzwanie jego prawykonania.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?