Aktualności
Cykl koncertów „Muzyka pod Liberatorem”
2016-02-29
Twórczość kompozytorów związanych z Warszawą prezentowana będzie w tym roku podczas cyklu koncertów pt. „Muzyka pod Liberatorem”. Bohaterami kolejnych spotkań będą najwybitniejsi polscy twórcy muzyki współczesnej, których losy, często tragicznie, splatały się z historią stolicy.
Obok muzyki z bogatych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zabrzmią głosy samych kompozytorów, zachowane w archiwum Polskiego Radia, a o ich związkach z Warszawą opowiedzą oni sami lub żyjący członkowie ich rodzin oraz zaproszeni artyści.
Zapowiedzią cyklu był koncert kolęd i muzyki religijnej PAWŁA ŁUKASZEWSKIEGO – kompozytora, pedagoga i laureata szeregu nagród kompozytorskich oraz fonograficznych, nazywanego mistrzem muzyki sakralnej – który odbył się 27 stycznia. Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod dyrekcją kompozytora wykonał m.in. Pie Jesu oraz In Paradisum, Laudate Dominum, Ave Maria, gratia plena, Bóg-Człowiek i Missa brevis.
Niespełna miesiąc później, 23 lutego, w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmiała muzyka fortepianowa STEFANA KISIELEWSKIEGO – kompozytora, muzyka, pisarza i publicysty. Kompozycje pochodzące z wczesnego okresu twórczości Kisiela (powstały w czasie okupacji i w latach 50.) wykonała Magdalena Lisak.
Kolejne koncerty z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”:
30.03 Koncert muzyki ROMANA MACIEJEWSKIEGO w wykonaniu Lutosławski Piano Duo
Utwory na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego – jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku. Autor monumentalnego Requiem, napisanego w hołdzie ofiarom wojny, był też kompozytorem m.in. kilkudziesięciu błyskotliwych mazurków na fortepian i wielu innych, nieprzemijających utworów, których sam był wykonawcą.
14.04 Koncert muzyki WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik
Utwory Witolda Lutosławskiego dla dzieci. Prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.
24.05 Koncert muzyki JANA KRENZA w wykonaniu Royal String Quartet
Obchodzący w tym roku 90. urodziny Jan Krenz najpierw debiutował jako kompozytor, a później dyrygent: w 1943 roku w okupowanej Warszawie, na konspiracyjnym koncercie został wykonany jego I Kwartet smyczkowy. Pod Liberatorem zabrzmi Musica da camera per quartetto d’archi.
28.06 Koncert muzyki JANA EKIERA w wykonaniu Krzysztofa Książka
Laureat Konkursu Chopinowskiego i edytor dzieł Chopina – Jan Ekier był znakomitym pianistą i kompozytorem. Jego własne utwory, głównie z lat 30., zabrzmią w wykonaniu pianisty, który reprezentował Polskę na ostatnim Konkursie Chopinowskim – Krzysztofa Książka.
Po wakacyjnej przerwie odbędą się jeszcze dwa koncerty: muzyki PAWŁA MYKIETYNA oraz GRAŻYNY BACEWICZ.
Organizatorami koncertów są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program 2 Polskiego Radia.
Szczegółowe informacje zamieszczane będą na stronach internetowych organizatorów oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.