Aktualności
Cykl koncertów „Muzyka pod Liberatorem”
2016-02-29
Twórczość kompozytorów związanych z Warszawą prezentowana będzie w tym roku podczas cyklu koncertów pt. „Muzyka pod Liberatorem”. Bohaterami kolejnych spotkań będą najwybitniejsi polscy twórcy muzyki współczesnej, których losy, często tragicznie, splatały się z historią stolicy.
Obok muzyki z bogatych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zabrzmią głosy samych kompozytorów, zachowane w archiwum Polskiego Radia, a o ich związkach z Warszawą opowiedzą oni sami lub żyjący członkowie ich rodzin oraz zaproszeni artyści.
Zapowiedzią cyklu był koncert kolęd i muzyki religijnej PAWŁA ŁUKASZEWSKIEGO – kompozytora, pedagoga i laureata szeregu nagród kompozytorskich oraz fonograficznych, nazywanego mistrzem muzyki sakralnej – który odbył się 27 stycznia. Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod dyrekcją kompozytora wykonał m.in. Pie Jesu oraz In Paradisum, Laudate Dominum, Ave Maria, gratia plena, Bóg-Człowiek i Missa brevis.
Niespełna miesiąc później, 23 lutego, w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmiała muzyka fortepianowa STEFANA KISIELEWSKIEGO – kompozytora, muzyka, pisarza i publicysty. Kompozycje pochodzące z wczesnego okresu twórczości Kisiela (powstały w czasie okupacji i w latach 50.) wykonała Magdalena Lisak.
Kolejne koncerty z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”:
30.03 Koncert muzyki ROMANA MACIEJEWSKIEGO w wykonaniu Lutosławski Piano Duo
Utwory na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego – jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku. Autor monumentalnego Requiem, napisanego w hołdzie ofiarom wojny, był też kompozytorem m.in. kilkudziesięciu błyskotliwych mazurków na fortepian i wielu innych, nieprzemijających utworów, których sam był wykonawcą.
14.04 Koncert muzyki WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik
Utwory Witolda Lutosławskiego dla dzieci. Prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.
24.05 Koncert muzyki JANA KRENZA w wykonaniu Royal String Quartet
Obchodzący w tym roku 90. urodziny Jan Krenz najpierw debiutował jako kompozytor, a później dyrygent: w 1943 roku w okupowanej Warszawie, na konspiracyjnym koncercie został wykonany jego I Kwartet smyczkowy. Pod Liberatorem zabrzmi Musica da camera per quartetto d’archi.
28.06 Koncert muzyki JANA EKIERA w wykonaniu Krzysztofa Książka
Laureat Konkursu Chopinowskiego i edytor dzieł Chopina – Jan Ekier był znakomitym pianistą i kompozytorem. Jego własne utwory, głównie z lat 30., zabrzmią w wykonaniu pianisty, który reprezentował Polskę na ostatnim Konkursie Chopinowskim – Krzysztofa Książka.
Po wakacyjnej przerwie odbędą się jeszcze dwa koncerty: muzyki PAWŁA MYKIETYNA oraz GRAŻYNY BACEWICZ.
Organizatorami koncertów są Muzeum Powstania Warszawskiego, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Program 2 Polskiego Radia.
Szczegółowe informacje zamieszczane będą na stronach internetowych organizatorów oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.